Τετάρτη 1 Δεκεμβρίου 2021

Έχεις μετατραυματικό στρες εξαιτίας του κορονοϊού; Δες ποιά είναι τα ύπουλα σημάδια

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η Διαταραχή Μετατραυματικού Στρες, συνήθως σχετίζεται με την ύπαρξη ενός μοναδικού γεγονότος, το οποίο ταρακουνά τη ζωή ενός ανθρώπου και προκαλεί μια έντονη συναισθηματική και σωματική αλλαγή.

Με την πανδημία, ωστόσο, δεν γίναμε μάρτυρες ενός μοναδικού αγχωτικού συμβάντος, αλλά έχουμε βιώσει και συνεχίζουμε να βιώνουμε μια πληθώρα τραυματικών γεγονότων.

Για σχεδόν δύο χρόνια, οι άνθρωποι έχουν βιώσει ένα τσουνάμι θλίψης και μοναξιάς. Σημαντικό ποσοστό ατόμων έχει χάσει αγαπημένα του πρόσωπα. Πολλοί έχουν χάσει τις θέσεις εργασίας τους και την οικονομική τους ασφάλεια, με αποτέλεσμα να χάσουν επίσης την ταυτότητά τους, την αίσθηση του εαυτού τους και, κυρίως, τον έλεγχο.

Μελέτη διαπίστωσε ότι περίπου το ένα τέταρτο των συμμετεχόντων πληρούσε τα διαγνωστικά κριτήρια για διαταραχή μετατραυματικού στρες, αυτό είναι τέσσερις φορές υψηλότερο από τα ποσοστά που παρατηρήθηκαν σε στρατιώτες μάχης που επέστρεψαν από τον πόλεμο.

Σημάδια ότι έχεις διαταραχή μετατραυματικού στρες εξαιτίας της πανδημίας

Είσαι στα άκρα

Ένα πολύ έντονο σύμπτωμα του τραύματος είναι η υπερεπαγρύπνηση. Μετά την εμφάνιση ενός τραυματικού γεγονότος, τα άτομα τείνουν να έχουν πρόβλημα, να αισθάνονται μια συνεχής ματαίωση ή να επικεντρώνονται σε διάφορες καταστάσεις ή σχέσεις. Τα άτομα με διαταραχή μετατραυματικού στρες σκανάρουν συνεχώς για την επόμενη απειλή που ελλοχεύει.

Επειδή όλη η ενέργειά τους επικεντρώνεται στην επιβίωση, η υπερεπαγρύπνηση μπορεί να οδηγήσει σε δυσκολία συγκέντρωσης και εστίασης. Για πολλούς ανθρώπους, αυτό το σύμπτωμα εκδηλώνεται ως μεγάλες συναισθηματικές αντιδράσεις σε μικρά ζητήματα ή στρεσογόνους παράγοντες.

Ένα άλλο παράδειγμα υπέρμετρης επαγρύπνησης είναι το αίσθημα μόνιμου και υπερβολικού άγχους όταν κάποιος γύρω μας βήχει ή φτερνιστεί.

Είσαι κουρασμένος

Η συναισθηματική εξάντληση και η σωματική εξάντληση δεν είναι παραδοσιακές αντιδράσεις μετατραυματικού στρες, αλλά στο πλαίσιο αυτής της πανδημίας-όπου οι τραυματικοί στρεσογόνοι παράγοντες συνεχίζονται-πολλοί άνθρωποι αισθάνονται ιδιαίτερα κουρασμένοι.

Όταν το σώμα μας μπαίνει σε κατάσταση μάχης, όπως συμβαίνει κατά τη διάρκεια τραυματικών εμπειριών, σπαταλάμε πολλή ενέργεια.

Είσαι ιδιαίτερα απαισιόδοξος

Το τραύμα συχνά οδηγεί σε αρνητική σκέψη. Μετά τον τραυματισμό, οι άνθρωποι μπορούν να δυσκολευτούν να κοιτάξουν το μέλλον και να αισθανθούν θετικά και αισιόδοξα για το πού θα οδηγηθούν τόσο αυτοί, όσο και ολόκληρος ο κόσμος.

Μερικοί άνθρωποι αναπτύσσουν μια αρνητική αντίληψη για τον εαυτό τους και η αυτοεκτίμησή τους μπορεί να κλονιστεί σημαντικά.

Έχεις περισσότερους σωματικούς πόνους

Το τραυματικό στρες, ειδικά όταν είναι συνεχές και χρόνιο, μπορεί να επηρεάσει τη σωματική μας υγεία. Με την πάροδο του χρόνου, το άγχος και το τραύμα μπορεί να οδηγήσουν σε μειωμένη ανοσοποιητική λειτουργία, μαζί με αυξημένη ένταση και οξύ πόνο σε όλο το σώμα.

Αυτός ο σωματικός πόνος εμφανίζεται με πολλούς διαφορετικούς τρόπους – μερικοί άνθρωποι εμφανίζουν ημικρανίες και πονοκεφάλους, ενώ άλλοι αντιμετωπίζουν πεπτικά και εντερικά προβλήματα, αυξημένη αρτηριακή πίεση, πόνο στην πλάτη ή πόνο στις αρθρώσεις.

Έχεις αϋπνίες

Το τραυματικό στρες μπορεί να οδηγήσει σε κάθε είδους διαταραχές ύπνου, συμπεριλαμβανομένης της αϋπνίας, και των εφιαλτών. Οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι έως και το 91% των ατόμων με διαταραχή μετατραυματικού στρες αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα με τον ύπνο.

Έχετε απομακρυνθεί

Η αποφυγή ή η σκόπιμη αποστασιοποίηση από τους άλλους, είναι ένα άλλο κοινό αποτέλεσμα της έκθεσης σε τραύμα. Ειδικά με την πανδημία, πολλοί άνθρωποι αντιμετωπίζουν πρόβλημα να ασχοληθούν ξανά με δραστηριότητες, μέρη και άτομα που κάποτε απολάμβαναν.

Πώς να διαχειριστείτε αυτά τα συμπτώματα

Το πρώτο βήμα είναι να αναγνωρίσετε πότε αυτά τα συμπτώματα γίνονται προβληματικά.  Εάν κάποιο από αυτά τα συμπτώματα επηρεάζει σημαντικά τη ζωή σας, ήρθε η ώρα να αναζητήσετε επαγγελματική βοήθεια. Είναι επίσης σημαντικό να αναπτυχθούν υγιείς μηχανισμοί αντιμετώπισης. Επανασυνδεθείτε κοινωνικά με τους ανθρώπους. Ασκηθείτε τακτικά. Να είστε υπομονετικοί και να ακούτε το σώμα σας. Τα συμπτώματα μπορεί να εμφανιστούν ανά πάσα στιγμή, μερικές φορές μήνες ή χρόνια μετά το τραυματικό συμβάν, και δεν υπάρχει καθορισμένη διαδρομή ή χρονικό πλαίσιο για την ανάρρωση. Αφήστε τον εαυτό σας να θεραπευτεί και να επεξεργαστεί τα συναισθήματά σας με τον δικό σας ρυθμό.

Πάνω από όλα μην ντρέπεστε!

Να θυμάστε ότι δεν είστε μόνοι και ότι τόσοι πολλοί άλλοι βιώνουν σωματικά και συναισθηματικά συμπτώματα ως αποτέλεσμα όλου του πανδημικού τραύματος.

Σχολιαστε το αρθρο

ΔΗΜΟΦΙΛΗ