Κυριακή 25 Ιουλίου 2021
MENU

Το «φωτοστέφανο υγείας» που επηρεάζει τις αντιλήψεις των φιλάθλων-καταναλωτών

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΤΩΡΑ

Σίγουρα η πανδημία Covid-19 επιδείνωσε το πρόβλημα της διαφήμισης ανθυγιεινών προϊόντων στο ποδόσφαιρο

To Euro 2020, κορυφαίο φεστιβάλ ποδοσφαίρου στην Ευρώπη, είχε τη σκηνή του, απλωμένη από άκρο σε άκρο της ηπείρου, μερικούς από τους καλύτερους παίκτες του πλανήτη, αλλά ήταν την ίδια στιγμή μία πασαρέλα χορηγών και διαφήμισης, συχνά ανθυγιεινών προϊόντων όπως αλκοόλ, πρόχειρο φαγητό και εφαρμογές τζόγου.

Μία συσχέτιση, αυτή των ανθυγιεινών εμπορικών σημάτων με τον αθλητισμό, καθόλου τυχαία και ούτε πρωτόγνωρη, φυσικά  ιδιαίτερα σημαντική για τις εταιρείες, αφού  τους παρέχει ένα φαινόμενο «φωτοστέφανο υγείας», σχεδιασμένο για να επηρεάζει τις αντιλήψεις των φιλάθλων-καταναλωτών.

Έτσι κι αλλιώς, οι πρώτοι χορηγοί του αθλητισμού ήταν συχνά οι εταιρείες αλκοόλ και καπνού, οι οποίες χρησιμοποίησαν μια σχέση με υγιεινό τρόπο ζωής για την προώθηση των προϊόντων τους, αποφεύγοντας παράλληλα τους παραδοσιακούς κανόνες διαφήμισης.

Το Euro 2020 μια κορυφαία αθλητική μεγάλη διοργάνωση με μαζική λαϊκή απήχηση σε όλο τον κόσμο, προσέλκυσε δισεκατομμύρια τηλεθεατές, δημιουργώντας έτσι μια εξαιρετική ευκαιρία για τους εμπόρους.

Το τουρνουά διεξήχθη μπροστά σε δισεκατομμύρια ανυπόμονα μάτια. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον τελικό στο BBC-ITV παρακολούθησαν από τις τηλεοράσεις τους, μόνο στη Βρετανία,  περισσότεροι από 30 εκατομμύρια άνθρωποι, ξεπερνώντας-σε τηλεθέαση- την κηδεία της  πριγκίπισσας Νταιάνα το 1997.

Πριν από πέντε χρόνια μόνο στην Ευρώπη, τη νίκη της Πορτογαλίας επί της Γαλλίας στο Euro 2016, παρακολούθησαν περίπου 284 εκατομμύρια άνθρωποι. Η Heineken, ο κορυφαίος χορηγός του Euro 2020, πληρώνει στην UEFA περίπου 45 εκατομμύρια δολάρια ετησίως, ακριβώς για να έχει πρόσβαση σε αυτό το κοινό.

Σίγουρα η πανδημία Covid-19 επιδείνωσε το πρόβλημα της διαφήμισης ανθυγιεινών προϊόντων στο ποδόσφαιρο.

Για παράδειγμα στην αγγλική Premier League η Νιούκαστλ χρησιμοποίησε τον χώρο όπου συνήθως κάθονται οι φίλοι της, για να προωθήσει τον κύριο χορηγό τους, το FUN88, μια εταιρεία τυχερών παιχνιδιών.

Η Λέστερ έχει τρεις συνεργάτες τζόγου που εμφανίζονται στην ιστοσελίδα της, ενώ η Αρσεναλ έχει τρεις χορηγούς αλκοόλ.

Όταν οι οπαδοί της Τότεναμ επέστρεψαν, καθόταν ψηλά στις εξέδρες, ώστε οι τηλεοπτικές κάμερες να μπορούν να δείχνουν τα πανό που διαφημίζουν ενεργειακά ποτά, μια εταιρεία τυχερών παιχνιδιών και ανθυγιεινά σνακ. Απόφαση που προκάλεσε οργή, αλλά είναι εύκολο να καταλάβει κανείς γιατί ελήφθη.

Οι τηλεοπτικές εκπομπές της Premier League προσεγγίζουν περίπου 643 εκατομμύρια νοικοκυριά σε όλο τον κόσμο. Βεβαίως μέσω τηλεοπτικών μεταδόσεων, οι χορηγοί της Premier League απευθύνονται στην παγκόσμια αγορά. Ήταν η δεκαετία του 1970, όταν σχεδιάστηκαν και αναπτύχθηκαν για πρώτη φορά πακέτα χορηγίας για το Παγκόσμιο Κύπελλο της FIFA. Η Coca-Cola πρωτοεμφανίστηκε το 1975, ενώ η εταιρεία καπνού RJ Reynolds ήταν χορηγός καθ ‘όλη τη δεκαετία του 1980.

Η ιστορία του Κριστιάνο Ρονάλντο, αλλά και αυτή του Πολ Πογκμπά με την  Coca Cola γνωστή κατά τη διάρκεια του Euro 2020. Η εταιρεία έχασε στο χρηματιστήριο σχεδόν 4 δισ ευρώ σε μία ημέρα, αλλά στην Ατλάντα δεν έδειξαν ούτε προβληματισμό, ούτε ανησυχία. Ξέρουν καλύτερα από τον καθένα, τη δύναμη της εταιρείας τους και την …αξία της αρνητικής διαφήμισης.

Με τη βοήθεια των διοικητικών οργάνων του αθλητισμού, οι εταιρείες βρίσκουν τρόπους να ξεπεράσουν τους εθνικούς διαφημιστικούς περιορισμούς μέχρι σήμερα.

Το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2014 στη Βραζιλία, η FIFA ισχυρίστηκε ότι το αλκοόλ θα πρέπει να είναι διαθέσιμο στους αγώνες, παρά το γεγονός ότι απαγορεύεται από τη Βραζιλία.

Στο Euro 2016, η Carlsberg βρήκε έναν τρόπο να στείλει το μήνυμά της εκεί έξω, παρά τον εθνικό νόμο της Γαλλίας που απαγορεύει την εμπορία αλκοόλ σε αθλητικές εκδηλώσεις. Φτάνοντας έτσι σε δεκάδες εκατομμύρια πωλήσεις μπύρας.

Μία εταιρεία τυχερών παιχνιδιών ισχυρίστηκε ότι το ίδιο τουρνουά οδήγησε σε επίπεδα ρεκόρ στοιχημάτων.

Και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, όταν φτάνει η ώρα της…κρίσης,  συζήτησης, κριτικής και ευθυνών, τα δάκτυλα δείχνουν με χαρακτηριστική ευκολία τον καταναλωτή. Πάνω σε αυτόν «πέφτουν» οι κατηγορίες, για την αγορά  και χρήση ανθυγιεινών προϊόντων. Γνωρίζοντας πλέον όλοι, πόσο δύσκολο είναι να είσαι υπεύθυνος όταν το μάρκετινγκ σου λέει ότι αυτό είναι κάτι… διασκεδαστικό.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Βαρύ λογαριασμό καλείται να πληρώσει η Γερμανία για τη «βιβλική καταστροφή»

Ιστορικής κλίμακας καταστροφές στην Δυτική Γερμανία 1,3 δις ευρώ θα κοστίσει στην Γερμανία, με ένα πρώτο υπολογισμό, η βιβλική καταστροφή...

Αλ. Τσίπρας: Ως κυβέρνηση θα καταργήσουμε την ελάχιστη βάση εισαγωγής

Στην κατάργηση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής αλλά και την δυνατότητα να καταθέσουν μηχανογραφικό δελτίο με τους φετινούς βαθμούς όσοι...

Ν. Κοτζιάς: «Περί βαθμών και ορίων εισαγωγής στα ΑΕΙ»

Η ανάρτηση του Ν. Κοτζιά  http://https://www.facebook.com/100049230365778/posts/352619196389090/ «Ρωτάνε: μα θέλετε ανθρώπους με βαθμούς κάτω από τη βάση να σπουδάζουν; Η ερώτηση...