Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2023

Παύλος Σιδηρόπουλος – 31 χρόνια με τον μύθο!

Ο Παύλος Σιδηρόπουλος, διαγράφοντας μια σύντομη αλλά ουσιαστική πορεία στον ελληνικό ροκ κόσμο – ή μικρόκοσμο – κατόρθωσε με τα τραγούδια του αλλά και με τη στάση / θέση της ζωής του και, φυσικά, με το τραγικό τέλος του, να αποτελεί έναν διαχρονικό μύθο στα πεπραγμένα που λογίζονται ως «ροκ» στον τομέα του urban μουσικού μας πολιτισμού.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Του Γιώργου Χαρωνίτη

Από την ίδια την καταγωγή του – δισέγγονος του θρυλικού Αλέξη Ζορμπά και ανηψιός της Έλλης Αλεξίου – ο Παύλος Σιδηρόπουλος είχε κάποια «έτοιμα» γονίδια για να γράψει την δική του ξεχωριστή ιστορία. Και σαφώς είχε την καλλιέργεια και τα ταλέντα για να διακρίνεται σε κάθε φάση της ζωής του. [Τα βιβλία που έχουν γράψει γι’ αυτόν ο Ντίνος Δηματάτης και ο Άκης Λαδικός δίνουν αναλυτικές λεπτομέρειες για την καλλιτεχνική του βιογραφία]. Το γεγονός είναι ότι τα αφιερώματα στην μνήμη του δεν λείπουν τα 31 χρόνια που ο Παύλος λείπει, το γκρουπ του, οι Απροσάρμοστοι, έχουν ετήσιο ραντεβού «μαζί του» στο κλαμπ «Κύτταρο», πριν από δυο χρόνια ο Δημήτρης Καρράς μελοποίησε Σιδηρόπουλο και έβγαλε το άλμπουμ «Εξακρίβωση» στο Ogdoo Music Group και, γενικώς, κάθε φορά καλούμαστε να «μετρήσουμε» την επίδρασή του στις νεώτερες γενιές. Γιατί για εμάς ο Παύλος Σιδηρόπουλος είναι αυτός που ζήσαμε μέσα από τους δίσκους και τα τραγούδια του, τα live του αλλά και τις εμφανίσεις του ως ηθοποιού στο σινεμά και την τηλεόραση (εκλεκτικές στιγμές που εντείνουν τον μύθο του).

Cover Front 1

Φυσικά, συμπληρώσαμε το καλλιτεχνικό του πορτραίτο και με τα χειροπιαστά στοιχεία που φρόντισαν να μας δώσουν μετά τον θάνατό του φίλοι του μιας ζωής όπως ο Πάνος Ηλιόπουλος, που εξέδωσε άλμπουμ όπως «Τα μπλουζ του πρίγκηπα» ή «Εν αρχή ην ο λόγος» από τα οποία μπορεί να αντλήσει κανείς ψηφίδες που κάνουν πιο ξεκάθαρα τα μουσικά του ενδιαφέροντα. Πάντως, μέσα στην πορεία του χρόνου, από τις αρχές της δεκαετίας του ’70 ως τις 6 Δεκεμβρίου 1990 (την ημέρα του θανάτου του) και από τότε μέχρι σήμερα, ο Παύλος Σιδηρόπουλος έχει την θέση του στην πορεία και εξέλιξη του ροκ στην χώρα μας.

Μέσες άκρες, αυτές οι πορείες δεν μπορεί παρά να ταυτίζονται σε μεγάλο βαθμό. Φοιτητής μαθηματικών στην Θεσσαλονίκη (μαζί με τον Βαγγέλη Γερμανό), ο Παύλος Σιδηρόπουλος βρίσκει το δικό του άνοιγμα στο ροκ παίζοντας με τον πολύ πιο κατατοπισμένο ως ροκ μουσικό Παντελή Δεληγιαννίδη στο ντουέτο Δάμων και Φιντίας – και αργότερα στα Μπουρμπούλια, όταν αυτά ξέκοψαν από τον Διονύση Σαββόπουλο. Η μεταπολίτευση περιθωριοποίησε το (όποιο) ελληνικό ροκ και εμείς συναντάμε τον Παύλο Σιδηρόπουλο ως τραγουδιστή σε κάποια ξεχωριστά έργα του Γιάννη Μαρκόπουλου («Θεσσαλικός κύκλος», «Οροπέδιο»).

e2b46c633158c3e980b57d8fc8d98857 XL

Φυσικά και δεν ήταν αυτό ο Πάυλος Σιδηρόπουλος και, ξεπερνώντας (όλοι μας!) μια περίοδο έντονης κυριαρχίας του λεγόμενου πολιτικού τραγουδιού, προσπαθούμε να επαναπροσδιορίσουμε την θέση του ροκ (γενικότερα, όχι μόνο του ελληνικού) στην κουλτούρα της καθημερινότητάς μας! [Έχει πολλή πλάκα να θυμηθούμε τι είδους συγκρούσεις (ακόμα και ιδεολογικές!) αφορούσαν το ροκ – και άλλα μουσικά ρεύματα – στο δεύτερο μισό των seventies]. Ο Σιδηρόπουλος φαίνεται να βρίσκει τον δικό του δρόμο μέσα σε ένα γενικότερο κλίμα δημιουργικών ζυμώσεων που χαρακτηρίζουν το πέρασμα από τη δεκαετία του ’70 σ’ αυτήν του ’80.

Cover Front2

Το συγκρότημα Σπυριδούλα είναι το καλλιτεχνικό / εκφραστικό του όχημα και ο δίσκος «Φλου» (1978) μια πραγματικά σημαντική στιγμή στην γενικότερη ελληνική δισκογραφία που, ακόμα και από μόνη της, αρκεί για να τον τοποθετήσει καλλιτεχνικά. Παράλληλα όμως ορίζει και τον δρόμο που παίρνει στην ζωή του ο Παύλος, χαράζοντας μια τροχιά που χαρακτηρίζει και όλη τη ροκ μυθολογία – και όχι μόνον αυτή. Στη συνέχεια, ζώντας με τον δικό του τρόπο μέσα στο μπλουζ, ο Παύλος Σιδηρόπουλος με τους επόμενους δίσκους του («Εν λευκώ» και «Zorba the Freak», το 1982 και 1985 αντιστοίχως) και με γκρουπ τους Απροσάρμοστους, βιώνει στο έπακρο όλη τη ροκ πραγματικότητα που αναπτύσσεται στη χώρα μας.

Cover Front1

Ο Σιδηρόπουλος όμως, εκτός από ροκ καλλιτέχνης, είναι και ηθοποιός και έχει μια γενικότερη πλούσια δημόσια εικόνα καθώς και ένα αναμφισβήτητα όμορφο παρουσιαστικό. Έχει παίξει στον «Ασυμβίβαστο» του Ανδρέα Θωμόπουλου το 1979 – από το σάουντρακ του οποίου θα βγουν βαθμιαία δυο κορυφαία του hits, το «Να μ’ αγαπάς» και το «Κάποτε θα ‘ρθουν» του Μίκη – και συμμετέχει στην τηλεοπτική σειρά «Οικογένεια Ζαρντή» του Κώστα Φέρρη.

Cover Front3

Ο δίσκος «Χωρίς μακιγιάζ» που είναι ζωντανή ηχογράφηση από το «Μετρό» τον Φεβρουάριο του 1989, αποτελεί τρόπον τινά το απόσταγμα από το ροκ δυναμικό που φέρει ως δημιουργός και περφόρμερ ο Παύλος Σιδηρόπουλος και είναι ουσιαστικά η είχοδός του στον χώρο του μύθου. Φεύγει οριστικά το μεσημέρι της 6ης Δεκεμβρίου 1990 αλλά αφήνει πίσω του ένα βιβλίο που παραμένει ακόμα ανοιχτό. Όσα «οριστικά» συμπεράσματα και να παραθέσουμε για την ζωή του και για την τέχνη του, ο Παύλος Σιδηρόπουλος είναι ένας μύθος που μετράει. Και θα μετράει!

Σχολιαστε το αρθρο

ΔΗΜΟΦΙΛΗ