Πέμπτη 25 Νοεμβρίου 2021

Ο Αλέν Ντελόν σήμερα γίνεται 86 χρονών!

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Γενέθλια σήμερα για τον θρύλο του γαλλικού σινεμά, κι εμείς θυμόμαστε μερικές μεγάλες στιγμές της καριέρας του.

Του Γιώργου Χαρωνίτη

Στα 86 του χρόνια – τα οποία κλείνει σήμερα, 8 Νοεμβρίου – ο Alain Delon θα μπορούσε να γιορτάζει οτιδήποτε. Κυρίως μια γεμάτη ζωή, όπως θα τη βλέπαμε εμείς μέσα από μια πλούσια κινηματογραφική πορεία και, σαφώς, μέσα από μιαν ερωτική ζωή μυθιστορηματικού χαρακτήρα, με γυναίκες-σύμβολα όπως η Romy Schneider, η Nathalie Delon, η Mirreille Darc (προφανώς οι γυναίκες της ζωής του) ή σε μικρότερης κλίμακας – αλλά σημαντικές – ιστορίες όπως με τη Nico ή την Dalida. Μπορεί όμως και να είναι μόνος του, με συντροφιά τα σκυλιά του, απογοητευμένος από το σήμερα…

Εμείς πάλι, χαιρόμαστε να τον θυμόμαστε πιο τακτικά και ευχαριστιόμαστε να βλέπουμε τις ταινίες που έχει παίξει. Τις προάλλες κάτσαμε και είδαμε ξανά στην τηλεόραση τον «Ρόκκο και τα αδέλφια του» του Luchino Visconti και τώρα, γράφοντας αυτό το σημείωμα, στο ψηφιακό πικάπ παίζει η μουσική του Nino Rota από αυτή την ταινία. Ο «Ρόκκο», όπως και το «Plein Soleil» του Rene Clement ήταν που έβαλαν τον πανέμορφο 25άρη Γάλλο ηθοποιό στο μεγάλο κάδρο το 1960. Η «Έκλειψη» του Antonioni και ο «Γατόπαρδος» του Visconti αποτελούν έκτοτε δυνατά σημεία αναφοράς – όμως εμείς, ως πιτσιρικάδες, χαιρόμαστε που τον είδαμε σε real time στη «Μαύρη Τουλίπα», στην «Κίτρινη Ρόλς Ρόις» ή στο «The Lost Command», πλάι στον Anthony Quinn και την Claudia Cardinale.

ΔΥΟ ΞΕΝΟΙ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΠΟΛΗ

Ο «Δολοφόνος με το αγγελικό πρόσωπο» (ο «Samourai») του Jean-Pierre Melville ήρθε να δώσει νέες διαστάσεις στην έννοια «noir» όπως και η «Πισίνα» του Jacques Deray – με κορυφαίο το ζευγάρι Delon-Schneider – να δώσει στο γαλλικό σινεμά μια διαχρονική αξιακή αίσθηση που αφορά σχεδόν τα άπαντα μιας ολόκληρης δεκαετίας, από τα τέλη των sixties ως τα τέλη των seventies. Ο Alain Delon ήταν στο επίκεντρο αυτής της εξέλιξης, με ταινίες που έγραψαν ιστορία όπως η «Συμμορία των Σικελών» του Henri Verneuil (με Jean Gabin και Lino Ventura), το «Borsalino» (με Jean-Paul Belmondo), ο αριστουργηματικός «Κόκκινος κύκλος» (με Yves Montand και Gian Maria Volonte) του Melville καθώς και με ταινίες που ξεπερνούσαν τα όρια όπως το «Traitement de choc» (με μια εκπληκτική Annie Girardot). [Θυμάμαι σαν τώρα το 1973  μια συζήτηση που είχαμε για το «Σοκ» με τον αείμνηστο δάσκαλό μου, καθηγητή μαθηματικών Γιάννη Ντάνη σε ένα διάλειμμα στο «Αττικό Φροντιστήριο», ενώ από κάτω, στην Ομόνοια, περνούσαν οι διαδηλωτές φοιτητές της Νομικής!].

ΕΚΛΕΙΨΗ

Όλα αυτά, μαζί με τα αξιοσημείωτα flic movies, τα σχεδόν αριστουργηματικά φιλμ όπως «Δυο ξένοι στην ίδια πόλη» του Jose Giovanni (με τον Jean Gabin ξανά) και τις πολιτικές ταινίες του Joseph Losey («Η δολοφονία του Τρότσκι», «Mr. Klein») δίνουν έναν ξεχωριστό χαρακτήρα στην κινηματογραφική παρουσία του Alain Delon στα seventies – μια παρουσία που, δυστυχώς, δεν μπόρεσε να κρατήσει το ίδιο ψηλά στα διεθνή ανοίγματά του. Όμως η καλλιτεχνική του αξία σαν ηθοποιού, παραγωγού ή και σκηνοθέτη έχει καταγραφεί και όσο περισσότερο επανερχόμαστε σε στιγμές πιο obscure όπως «Diaboliquement votre» ή «Το κορίτσι με τη μοτοσυκλέτα», τόσο πιο πολύ ανακαλύπτουμε τις ποιότητες ενός ηθοποιού που ξέρει, με ένα βλέμμα ή μια cool έκφραση να ξεπερνάει την έννοια «σταρ».

Η ΠΙΣΙΝΑ
Έτσι, υπάρχει ένα αξιόλογο και ευμεγέθες σώμα ταινιών στο οποίο μπορούμε να γυρίζουμε και να ξαναγυρίζουμε με στόχο την αισθητική απόλαυση και που ξεπερνάει τις όποιες «ιστορικές» εμπλοκές του Delon με τον υπόκοσμο,τις όποιες επαγγελματικές του δραστηριότητες ή τις μόνιμες και εμμονικές ακροδεξιές θέσεις του. Εξάλλου, αυτό που μένει είναι η παρουσία του πλάι στην Monica Vitti στην «Έκλειψη», πλάι στην Romy στην «Πισίνα», πλάι στην Nathalie στο «Le Samourai» κ.ο.κ. αλλά και ιδιαίτερες μεταγενέστερες στιγμές όπως στο «Nouvelle Vague» του Jean-Luc Godard (που κυκλοφορεί και σαν ηχητικό φιλμ από την γνωστή μας γερμανική εταιρία ECM) ή ακόμα και από το επιλεγμένο από τον ίδιο ως κύκνειο άσμα «Ο Αστερίξ στους Ολυμπιακούς Αγώνες»!

Σχολιαστε το αρθρο

ΔΗΜΟΦΙΛΗ