Τρίτη 26 Οκτωβρίου 2021

Μαρία Κάλλας : Μνήμες μιας ντίβας

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Εμβληματικές στιγμές από τη ζωή της σπουδαίας ντίβας, που έφυγε σαν σήμερα, από ανακοπή καρδιάς.

Της Άλκηστης Ζαλοκώστα

Κάθε ερμηνεύτρια της όπερας ονειρεύεται να γίνει νέα Κάλλας. Σήμερα, 44 χρόνια μετά τον θάνατό της, η Μαρία Κάλλας εξακολουθεί να είναι το πρότυπο, το όνειρο, μα συνήθως άπιαστο, που έχει κάθε νέα σοπράνο, να φτάσει, να προσεγγίσει έστω και λίγο, τις «παρυφές» της φωνής της μεγάλης ντίβας.

eidwlo kallsa
instagram

44 χρόνια συμπληρώνονται σήμερα, από το βροχερό πρωινό που η κορυφαία Ελληνίδα υψίφωνος «σίγησε» για πάντα. Το ημερολόγιο έγραφε 16 Σεπτεμβρίου του 1977.

Αιτία θανάτου, η καρδιακή προσβολή. Η Κάλλας ήταν μόλις 54 ετών. Η κηδεία της έγινε στις 20 Σεπτεμβρίου και αφού το σώμα της αποτεφρώθηκε όπως επιθυμούσε, την άνοιξη του 1979, η τέφρα της σκορπίστηκε στο αγαπημένο της Αιγαίο.

Στιγμές από την πολυτάραχη ζωή της

Η Μαρία Σοφία Άννα Καικιλία Καλογεροπούλου – όπως ήταν το πλήρες ελληνικό όνομά της γεννήθηκε στις 2 Δεκεμβρίου του 1923 στη Νέα Υόρκη, κόρη του φαρμακοποιού Γεωργίου Καλογερόπουλου από τον Μελιγαλά Μεσσηνίας και της Ευαγγελίας (Λίτσας) Δημητριάδη από τη Στυλίδα Φθιώτιδος.

 «Εγώ ήμουν το ασχημόπαπο, χοντρή, αδέξια και καθόλου δημοφιλής»

έχει παραδεχθεί σε πολλές συνεντεύξεις της. Ένα άλλο θέμα που την ταλάνισε αρκετά ήταν το βάρος της.

kallas kila
instagram

Οταν έδωσε την παράσταση Αϊντα στην Βερόνα της Ιταλίας, ο ιταλός κριτικός έγραψε ότι του «ήταν αδύνατο να βρει τη διαφορά ανάμεσα στα πόδια των ελεφάντων, που ήταν πάνω στη σκηνή και στα πόδια της «Αΐντα» την οποία έπαιζε η Κάλλας». Η Μαρία έκλαψε τόσο πολύ, πως κάθε νεαρό κορίτσι που θα δεχόταν μια δημόσια ταπείνωση, αλλά θύμωσε εξίσου πολύ, και τότε αποφάσισε δια παντός να αλλάξει το παρουσιαστικό της.

Η πολυτάραχη σχέση με τη μητέρα της

Ήταν γνωστή η χρόνια σύγκρουση και αντιπαλότητα της Κάλλας με τη μητέρα της.

Μάλιστα όλη αυτή η χρόνια κατάσταση άφησε βαθύ αποτύπωμα στον ευαίσθητο ψυχισμό  της ντίβας, γιατί την πλήγωσε βαθιά, και έκτοτε η σχέση μητέρας -κόρης διαταράχθηκε πολύ.

Η Μαρία, μάλιστα, μετά τον πόλεμο, όταν είχε παγκόσμια αναγνώριση, δήλωσε στο περιοδικό Time για τη μητέρα της:

«Δεν θα την συγχωρήσω, που μου στέρησε την παιδική μου ηλικία. Όλα αυτά τα χρόνια, που θα έπρεπε να παίζω και να μεγαλώνω, εγώ τραγουδούσα ή έβγαζα χρήματα. Όλα όσα έκανα για αυτούς, ήταν κυρίως καλά και όλα όσα έκαναν για εμένα, ήταν κυρίως άσχημα»

Τα οικονομικά της οικογένειας, και μάλιστα από τον δύσκολο καιρό του πολέμου, ήταν ένα συνηθισμένο σημείο τριβής.

Το 1951 η μητέρα της ζήτησε χρήματα και σύμφωνα με το Time η Κάλας της απάντησε με γράμμα:

«Μη μας απασχολείς με τα προβλήματα σου. Έπρεπε να δουλέψω για να βγάλω χρήματα κι εσύ είσαι ακόμη νέα και μπορείς να εργαστείς. Αν δεν βγάζεις αρκετά χρήματα για να ζήσεις, μπορείς να πηδήξεις από το παράθυρο ή να πας να πνιγείς…»

Όταν συνάντησε την Μέριλιν

Πρόκειται για μια μεγάλη στιγμή, που έχει περάσει στην αιωνιότητα. Μαρία Κάλλας και Μέριλιν Μονρόε, σε μια σπάνια φωτογραφία, από την εποχή που υπήρχε αληθινό σταρ σύστεμ, και οι αστέρες της τέχνης λατρεύονταν σαν ημίθεοι από τον κόσμο που παραλληρούσε.

Η μαγική φωνή της όπερας συναντήθηκε με το “αιώνιο σύμβολο του σεξ”, στο πάρτι γενεθλίων που έδωσε ο Τζον Φιτζέραλντ Κένεντι το 1962..

Ήταν η χρονιά που η Μέριλιν τραγούδησε το θρυλικό Happy Birthday Mr. President, φορώντας το σέξι παγιετέ φόρεμα του σχεδιαστή Jean Louis που έμεινε στην ιστορία.

kallas merilin
instagram

Ο παροιμιώδης έρωτας με τον Αριστοτέλη Ωνάση

kallas onasis 2
instagram

Ο Ωνάσης και η Κάλλας γνωρίστηκαν το 1957, σε μια δεξίωση που διοργάνωσε η γνωστή κοσμικογράφος της εποχής, Έλσα Μάξγουελ, σύμφωνα με την mixanitouxronou.gr

Ο μεγιστάνας έβαλε στο στόχαστρο την Ελληνίδα ντίβα της όπερας. Λεγόταν μάλιστα ότι όταν διεκδικούσε μια γυναίκα, ο Αρίστος δεν είχε καμία αναστολή. Το ειδύλλιο μεταξύ τους αναπτύχθηκε δύο χρόνια μετά, όταν ο Ωνάσης προσκάλεσε την Κάλλας και τον σύζυγό της, Μενεγκίνι, σε κρουαζιέρα, με την πολυτελή θαλαμηγό του. Η παρουσία της συζύγου του, Τίνας Λιβανού, αντιμετωπίστηκε μάλλον αδιάφορα από τον Ωνάση, που είχε επικεντρωθεί στον στόχο του, που δεν ήταν άλλος από την σπουδαία ντίβα, την οποία φλέρταρε με τόσο πάθος που ο ερωτισμός ήταν διάχυτος σε όλη την ατμόσφαιρα.

Ήταν τέτοια η «χημεία» μεταξύ τους, που όταν κατά τη διάρκεια μιας στάσης στην Κωνσταντινούπολη ανέβηκε στη θαλαμηγό ο Πατριάρχης Αθηναγόρας, ευλόγησε την Κάλλας και τον Ωνάση, νομίζοντας ότι είναι σύζυγοι. Όταν αποκαταστάθηκε η αλήθεια, επικράτησε αμηχανία..

kallas wnasis
instagram

Η γυναίκα μύθος – καθήλωνε ερμηνεύοντας

Στο παρακάτω βίντεο η τέχνη αποθεώνεται από την Μαρία Κάλλας. Ήταν η περίφημη όπερα “Norma” του Vincenzo Bellini. Η προσευχή της παραστρατημένης πρωθιέρειας Νόρμα στην Αγνή Θεά (Casta Diva), απογειώνεται από την ντίβα, είναι η ώρα που γίνεται εξωπραγματική, αυτή η οικουμενική θεία φωνή.

«Τελικά η Νόρμα δείχνει μεγαλείο ψυχής και καίγεται στην πυρά με τον αγαπημένο της Ρωμαίο ανθύπατο Πολλιόνε – με τον οποίο έχει δύο παράνομα παιδιά – παρ’ όλο που εκείνος την πρόδωσε με κάποια άλλη ιέρεια, την Αλντατζίζα.»

Στις 4 Αυγούστου του 1957 η μεγάλη ντίβα δίνει συνέντευξη στα ελληνικά. Πρόκειται για ένα υπέροχο, σπάνιο ντοκουμέντο, όπου η Μαρία Κάλλας είναι αφοπλιστική. Απόμακρη και την ίδια ώρα τόσο ζεστή.. Εκείνο τον καιρό είχε προβλήματα με τη φωνή της και μάλιστα είχε ακυρώσει την παρουσία της στο φεστιβάλ, λόγω μιας βραχνάδας. Η Κάλλας ήταν γνωστή για την τελειομανία της. Δεν επέτρεπε, δεν ήθελε το παραμικρό ψεγάδι..

Σε κάποια στιγμή, απευθυνόμενη στον δημοσιογράφο, λέει. «Δεν είμαι ένα θαύμα, μην περιμένετε το θαύμα από εμένα, εγώ απλά τραγουδώ..»

Η στιγμή είναι ανατριχιαστική. Όλη αυτή η μαγεία η σχεδόν υπερφυσική που έβγαινε από τον λάρυγγα και έφτανε μέχρι τα πέρατα της οικουμένης, μοιραία δημιουργεί τέτοιες προσδοκίες, που ο κόσμος, οι εταιρίες, οι ατζέντηδες ξεχνούν, ότι οι σταρς είναι άνθρωποι πρωτίστως, με αδυναμίες, με φοβίες, με ανησυχίες, και έτσι ηταν και η μοιραία ντίβα. Γιατί να ήταν διαφορετική;

«H αυλαία κλείνει»

Όπως με όλους τους μεγάλους θρύλους έτσι και με την Κάλλας, ο θάνατος της θα καλύπτεται πάντα από ένα πέπλο μυστηρίου..

Την 16η Σεπτεμβρίου του 1977, κυκλοφόρησε η θλιβερή είδηση: Η Μαρία Κάλλας είχε πεθάνει από υψηλή δόση βαρβιτουρικών φαρμάκων. Η συγγραφέας Lyndsy Spence γράφει  σε πρόσφατη βιογραφία για την ντίβα. «Ο θάνατος της Κάλλας ήταν μια θλιβερή ιστορία. Μόνη, πια, στο διαμέρισμά της στο Παρίσι, την φρόντιζαν η αδελφή της, Τζάκι και η φίλη της Βάσω Δεβέτζη, που της έδιναν τα ηρεμιστικά χάπια της. Η ζωή της θύμιζε πραγματικά τις όπερες με το τραγικό τέλος που ερμήνευσε και από αυτές δοξάστηκε».

Τα χρόνια του εγκλεισμού στο Παρίσι, όταν πια είχε αποσυρθεί από τα πάντα, Η Μαρία Κάλλας δεν ξαναβγήκε ποτέ από το σπίτι της, παρά τις προσπάθειες των φίλων της.  Πέρασε τις τελευταίες ημέρες της με την τηλεόραση ανοιχτή, καταπίνοντας χάπια.

kallas feygei
instagram

«Ευχαριστώ τον Θεό κάθε μέρα, γιατί μου μένει μια λιγότερη» 

είχε πει. Και είναι οξύμωρο. Η ερμηνεύτρια που όμοιά της δεν ξανάγινε στο καλλιτεχνικό στερέωμα, που αποτελεί μύθο ακόμα και αν έχουν περάσει δεκάδες χρόνια, έφυγε μόνη, θλιμμένη, και αποκαρδιωμένη..αδημονώντας να «φύγει»..

Σχολιαστε το αρθρο

ΔΗΜΟΦΙΛΗ