Κυριακή 25 Ιουλίου 2021
MENU

Κατακαημένε Τεριάντ…

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΤΩΡΑ

Με αφορμή την ανακάλυψη του κλέφτη των πινάκων ζωγραφικής από την Εθνική Πινακοθήκη, μια αναδρομή στις κλοπές έργων της συλλογής του πιο συχνού στόχου «αετονύχηδων» στην Ελλάδα, του Μουσείου Τεριάντ στη Μυτιλήνη

Κι ενώ σήμερα οδηγείται στον ανακριτή ο κατηγορούμενος για την κλοπή των πινάκων του Πικάσο και του Μοντριάν από την Εθνική Πινακοθήκη πριν από εννέα χρόνια, το γεγονός της σύλληψης του οποίου ανακοινώθηκε με διυπουργική συνέντευξη τύπου, καιρός είναι να θυμηθούμε παρέα κάποιες άλλες κλοπές έργων τέχνης. Από τον πλέον «κοινότυπο» στόχο στην Ελλάδα, το δικό μας Μουσείο – βιβλιοθήκη Τεριάντ.

Για την ιστορία ας σημειώσουμε ότι για το τι οδήγησε στις κλοπές, την έλλειψη συστημάτων προστασίας και τις πολιτικές που απαξίωσαν (και συνεχίζουν έως και σήμερα να απαξιώνουν) ένα κορυφαίο μουσείο στον κόσμο που θα μπορούσε να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης του νησιού αν οι κρατούντες (με απειροελάχιστες εξαιρέσεις) το έβλεπαν έτσι, ουδείς πταίει! Αλλοίμονο….

Η πρώτη κλοπή έγινε πριν 40 χρόνια, το 1981, όταν χάθηκαν «Μεγάλα Βιβλία Ζωγράφων», με λιθογραφίες και χαλκογραφίες των Σαγκάλ, Ματίς και Πικάσο, ανυπολόγιστης αξίας.

Η δεύτερη έγινε το 1994, στο αφύλακτο και χωρίς καν σύστημα συναγερμού Ίδρυμα Γουλανδρή – Χορν στην Πλάκα. Αφαιρέθηκαν 38 λιθογραφίες και χαλκογραφίες των Τζακομέτι, Λεζέ, Μιρό, Πικάσο, Σαγκάλ, Λε Κορμπιζιέ, Βιγιόν, Λοράνς και Ματίς, καθώς και τρία «Μεγάλα Βιβλία» των Λοράνς, Λε Κορμπιζιέ και Βιγιόν, δανεισμένα για την έκθεση από το Μουσείο Τεριάντ. Ο δράστης βρέθηκε τρία χρόνια μετά μαζί με τα έργα που κατασχέθηκαν και επέστρεψαν στη Μυτιλήνη.

Η τρίτη κλοπή έγινε το 2003, με την κλοπή του «Μεγάλου Βιβλίου Jazz», φιλοτεχνημένου από τον Ματίς για τον διάσημο Έλληνα τεχνοκριτικό. Ήταν το μοναδικό στην Ελλάδα και από τα λίγα που σώζονται διεθνώς. Οι δράστες είχαν αντικαταστήσει τις 38 σελίδες του, 20 χρωματιστές λιθογραφίες και 18 σελίδες κειμένου, με ίδιες…. φωτοτυπίες! Ουδείς – πριν 18 μόλις χρόνια έγινε αυτό – αντιλήφθηκε το τι συνέβη. Ίχνη διάρρηξης δεν υπήρχαν…. «Ας πάει και το παλιάμπελο», είπαμε, «ουδείς πταίει» ποτέ για ότι γίνεται διαχρονικά στο εν Βαρειά Μυτιλήνης μουσείο!

Στις ονομαστές κλοπές που αφορούν το Μουσείο Τεριάντ συμπεριλαμβάνεται και η αφαίρεση το 1981 του έργου «Η Παναγία και ο Χριστός» του Θεόφιλου από το παρεκκλήσι της Αγίας Παρασκευής δίπλα στο Μουσείο στη Μυτιλήνη.
Αυτά. Και εις άλλα με υγεία…

Αλήθεια και μια και τοπ έφερε η κουβέντα, ασχολείται κανείς με το πόσα άτομα προσωπικό φύλαξης έχει σήμερα το Μουσείο Τεριάντ ή μόνο για σεμινάρια ψυχολογίας το έχουμε;

του Στρατή Μπαλάσκα

Αναδημοσίευση από την ιστοσελίδα stonisi.gr

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Βαρύ λογαριασμό καλείται να πληρώσει η Γερμανία για τη «βιβλική καταστροφή»

Ιστορικής κλίμακας καταστροφές στην Δυτική Γερμανία 1,3 δις ευρώ θα κοστίσει στην Γερμανία, με ένα πρώτο υπολογισμό, η βιβλική καταστροφή...

Αλ. Τσίπρας: Ως κυβέρνηση θα καταργήσουμε την ελάχιστη βάση εισαγωγής

Στην κατάργηση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής αλλά και την δυνατότητα να καταθέσουν μηχανογραφικό δελτίο με τους φετινούς βαθμούς όσοι...

Ν. Κοτζιάς: «Περί βαθμών και ορίων εισαγωγής στα ΑΕΙ»

Η ανάρτηση του Ν. Κοτζιά  http://https://www.facebook.com/100049230365778/posts/352619196389090/ «Ρωτάνε: μα θέλετε ανθρώπους με βαθμούς κάτω από τη βάση να σπουδάζουν; Η ερώτηση...