Παρασκευή 14 Ιανουαρίου 2022

Η περιπετειώδης πρεμιέρα του Γούντστοκ στην Ελλάδα του 1970

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ο απόηχος του Γούντστοκ έφθασε στην Ελλάδα κυρίως μέσω των εκπομπών του ραδιοφωνικού σταθμού της αμερικάνικης βάσης στο Ελληνικό. Η νεολαία της εποχής μέσα από τις μουσικές του εκπομπές ανακάλυπτε τον Τζίμι Χέντριξ, την Τζόαν Μπαέζ και τα άλλα ιερά τέρατα της ροκ μουσικής.

Στη χώρα υπήρχε στρατιωτική δικτατορία, ο Λαδάς κυνηγούσε τους… μαλιάδες να τους κουρέψει και ο ελληνικός κινηματογράφος αντιμετώπιζε τους «χίπις» ως κακομαθημένα πλουσιόπαιδα που έκαναν την επανάσταση τους. Απόδειξη το «η θεία μου η χίπισσα» και ανάλογες ταινίες στο ίδιο μοτίβο.

Μόνο που η νεολαία της εποχής ήθελε να εκφραστεί και αμήχανοι οι στρατιωτικοί επέτρεψαν την προβολή του μνημειώδους ντοκιμαντέρ για το τριήμερο της ροκ μουσικής, αλλά δεν υπολόγισαν τη δίψα της νεολαίας.

Η επίσημη πρώτη έγινε το πρωί της Κυριακής 29 Νοεμβρίου στο «Παλλάς» που τότε ήταν κινηματογράφος. Είχε προσκληθεί ο σκηνοθέτης να παρουσιάσει την ταινία που την επομένη θα παιζόταν σε έξι αθηναϊκές αίθουσες.

F 141

Από νωρίς το πρωί ο κόσμος είχε αποκλείσει τη Βουκουρεστίου που, τότε, δεν ήταν πεζόδρομος, αλλά δρόμος, με πιάτσα ταξί και λιμουζίνων, προσπαθώντας να εξασφαλίσει μια θέση στο «Παλλάς».

Φυσικά ήταν αδύνατο να χωρέσουν όλοι. Ακόμα κι ο σκηνοθέτης με δυσκολία κατάφερε να μπει. Η Δήμητρα Γκουντούνα, που διακρίθηκε στο καλλιτεχνικό ρεπορτάζ ήταν, τότε, νεαρή συντάκτρια της «Βραδυνής» και δίνει με γλαφυρό τρόπο τα όσα προηγήθηκαν της προβολής.

F 244

Όπως διαπιστώνεται στο τέλος του κειμένου μιλά για την επέμβαση της Αστυνομίας και συλλήψεις. Το γεγονός ήταν πρωτόγνωρο για την εποχή. Φανταστείτε τώρα τους υπεύθυνους της Αστυνομίας αγωνία που θα είχαν. Από τη μια Αμερικανοί προσκεκλημένοι που δεν ήταν φίλοι μας, αλλά… προστάτες μας, για να μην πούμε την αντίστοιχη αργκό λέξη που αντιπροσωπεύει την πραγματικότητα κι από την άλλη το πλήθος.

Τα προβλήματα της ταινίας δεν σταμάτησαν εδώ. Υπήρξε σκέψη να απαγορευτεί η προβολή της, αλλά τότε θα είχαμε πρόβλημα ως χώρα με τη Warner Bros που την είχε χρηματοδοτήσει αδρά. Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα.

Τελικά συνέχισε να προβάλλεται κανονικά και «χωρίς περικοπές» όπως έλεγαν οι σχετικές διαφημίσεις. Οι περισσότεροι κριτικοί κράτησαν αποστάσεις από το ντοκιμαντέρ. Λίγοι κατάλαβαν τι έβλεπαν. Υπήρξε όμως κι ένας, ο Πέτρος Λινάρδος στα ΝΕΑ, από τους σκαπανείς του αθλητικού ρεπορτάζ που έκανε και κινηματογραφική κριτική. Ήταν από τους λίγους που… έπιασαν το νόημα…

F 345

Σχολιαστε το αρθρο

ΔΗΜΟΦΙΛΗ