Πέμπτη 25 Νοεμβρίου 2021

Νέες ταινίες: Καλάβρυτα, ρατσισμός και αιώνια ταξική πάλη

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η ελληνική ταινία για τη σφαγή των Καλαβρύτων, μια δυνατή γερμανική με θέμα τον ρατσισμό και την ξενοφοβία, ένα σινεφίλ φιλμ που έχει στην καρδιά του την αιώνια ταξική πάλη, αλλά και η φετινή Αργυρή Άρκτος του Φεστιβάλ Βερολίνου, από σήμερα βγαίνουν στις αίθουσες.

της Χρυσούλας Παπαΐωάννου

Την κριτική για την ταινία «Καλάβρυτα 1943» διαβάστε εδώ.

KALAVRYTA.a4.

Εξόριστος

Σκηνοθεσία: Βισάρ Μορίνα

Πρωταγωνιστούν: Μισέλ Ματίσεβιτς, Σάντρα Ούλερ, Ράινερ Μποκ

Γερμανία, Βέλγιο, Κόσοβο, 2020, 121′, One from the heart

Ένας χημικός μηχανικός με καταγωγή από το Κόσσοβο ζει στη Γερμανία με τη Γερμανίδα σύζυγο του και τα τρία τους παιδιά και δουλεύει σε μια φαρμακευτική εταιρεία. Η ζωή του φαίνεται τακτοποιημένη, καλή δουλειά, ωραίο σπίτι σε ένα ωραιότατο προάστιο όπου όλα φαίνονται όμορφα, μεγάλη οικογένεια… Συνάδελφοι του όμως, τον αποφεύγουν, έξω από το σπίτι του βρίσκει πεθαμένους αρουραίους, ενώ αρχίζει να νοιώθει όλο και πιο έντονα ότι παραμένει ένας ξένος στην γερμανική κοινωνία και ότι είναι θύμα ρατσισμού.

Σε μια χώρα που ούτε το όνομα του δεν μπορούν να προφέρουν σωστά, που αντιμετωπίζει την επαναλαμβανόμενη δυσπιστία κα τον ρατσισμό, που ακόμα και η γυναίκα του τον κάνει έξω φρενών όταν του λέει «δεν καταλαβαίνω γιατί γίνεται όλο αυτό, δεν είσαι Άραβας»- με τον ίδιο να αντιδρά «δηλαδή την επόμενη φορά που θα έχω πονοκέφαλο να πω ευτυχώς που δεν έχω όγκο στο κεφάλι»- που δεν έχει κερδίσει ούτε την αποδοχή της πεθεράς του, ο Τζαφέρ (εξαιρετικός στον ρόλο ο Μισέλ Ματίσεβιτς) είναι ένας κινηματογραφικός χαρακτήρας που καταρχάς κερδίζει την συμπάθεια μας, αλλά δεν την διατηρεί συνεχώς. Στην εξέλιξη της ταινίας, ο Τζαφέρ παραλογίζεται και πολλές φορές ο θεατής αρχίζει κι αυτός με τη σειρά του να αμφιβάλλει πού αρχίζουν και πού τελειώνουν τα αποκυήματα της φαντασίας, πόσο προκατειλημμένος είναι και ο ίδιος ο ήρωας, και άρα πόσο έτοιμος είναι να ερμηνεύει τα πάντα γύρω βασισμένος και στη δική του προκατάληψη. Η αρχική νευρικότητα του Τζαφέρ γίνεται επιθετικότητα (ακόμα και προς τη γυναίκα του), ενώ ο ίδιος αναφέρει σε μια σκηνή της ταινίας ένα αλβανικό ρητό, σύμφωνα με το οποίο ένας άντρας ο οποίος έπεσε από μια μηλιά, στο νοσοκομείο ήθελε να μιλάει μόνο με ανθρώπους που έπεσαν από μια μηλιά.

Ο σκηνοθέτης Βισάρ Μορίνα (πολιτογραφημένος Γερμανός) που έχει στήσει μια ταινία με ατμόσφαιρα θρίλερ (συμβάλλει και η χρήση της πολύ καλής μουσικής σε αυτό), με μπόλικες δόσεις μαύρου χιούμορ για να αναπνέει όταν χρειάζεται-ανατέμνει με ακρίβεια  την ψυχολογία, την παράνοια, και το μυαλό του ήρωα του, χωρίς όμως, να υποβιβάζει το βασικό του θέμα που είναι τα ζητήματα ένταξης και αποδοχής, και βεβαίως, ο ρατσισμός.  Και σε αυτή την περίπτωση «κολλάει» απόλυτα το απόφθεγμα του Αμερικανού συγγραφέα, Τζόσεφ Χέλερ ότι «επειδή είσαι παρανοϊκός δεν σημαίνει ότι οι άλλοι δεν είναι όντως εναντίον σου».

Το Εργοστάσιο

Σκηνοθεσία: Γιούρι Μπίκοφ

Πρωταγωνιστούν: Βλατισλάβ Αμπάσιν, Ντενίς Σβέντοφ, Αντρέι Σμολιάκοφ.

Ρωσία, Γαλλία, 2018, 109΄, Weird Wave

Σε κάποια ρωσική επαρχία, ένας ντόπιος ολιγάρχης ανακοινώνει την πτώχευση και άρα το κλείσιμο του εργοστασίου. Οι απλήρωτοι εργάτες αποφασίζουν να τον απαγάγουν, όταν όμως, φτάνουν στο εργοστάσιο η αστυνομία αλλά και οι σωματοφύλακες του ολιγάρχη, οι εργάτες παγιδεύονται, ενώ φαίνεται ότι κανείς δεν είναι διατεθειμένος να υποχωρήσει.

Ο Γιούρι Μπίκοφ είναι ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Ρώσους σκηνοθέτης. Όπως και στις προηγούμενες ταινίες του (με τελευταία τον «Ηλίθιο») πρωταγωνιστές των ιστοριών του γίνονται οι φτωχοδιάβολοι και μέσα από αυτούς, ο σκηνοθέτης καταθέτει τα σχόλια του για την (διαχρονική) κοινωνική αδικία, τις ταξικές ανισότητες, και βέβαια, την κατάσταση που επικρατεί στη σύγχρονη Ρωσία, κάνοντας τελικά κινηματογραφικές ελεγείες πάνω στην ανθρώπινη δυστυχία, την έλλειψη δικαιοσύνης και την περιφρόνηση της ανθρώπινης ζωής. Η ωμή ρεαλιστική σκηνοθεσία και η εξαίρετη κινηματογράφηση, σε τόνους σκοτεινούς και γκριζαρισμένους, που αντανακλούν και τα σκοτάδια των ηρώων, καταφέρνει να μας μεταφέρει μέχρι και την (χαμηλή) θερμοκρασία της ρωσικής πόλης, αφού κάποιες στιγμές έχεις της ψευδαίσθηση ότι το κρύο πιρουνιάζει και τα δικά σου κόκκαλα. Ενώ οι ερμηνείες των ηθοποιών είναι καταπληκτικές.

«Δεν είμαστε εγκληματίες, είμαστε εξεγερμένοι», λέει κάποια στιγμή ένας από τους απεργούς, ο οργανωτής της απαγωγής του εργοστασιάρχη, του οποίου το απεχθές προφίλ έχει στήσει με προσοχή ο σκηνοθέτης αφού τελικά φαίνεται ότι είναι ένας ακόμα «μπροστινός» του ρωσικού παρακράτους, που εννοείται ότι η διαφθορά του απλώνει τα πλοκάμια της βαθιά στους κόλπους της αστυνομίας αλλά και σε πολιτικούς κύκλους. Όλοι οι ήρωες έχουν παρελθόν, έχουν ένα καλά «φωτισμένο» παρόν που δικαιολογεί τις αντιδράσεις τους, και σχεδόν όλοι, ανεξαρτήτως πλευράς, έχουν την προοπτική ενός δυστοπικού μέλλοντος. Τόσο οι απεργοί που οδηγούνται στο να απαγαγάγουν τον πλούσιο εργοστασιάρχη, όσο και οι «μπράβοι» του εργοστασιάρχη.

Η ταινία έχει στην καρδιά της το διαχρονικό μοτίβο σύγκρουσης πλούσιων και φτωχών. Την ώρα που οι κοινωνίες μας φτωχοποιούνται, με χαριστική βολή την πανδημία που ήρθε να δυσκολέψει ακόμα περισσότερο κοινωνίες που βρίσκονται ήδη σε κρίση και βαθιά ύφεση, το «Εργοστάσιο», ως ένα σκοτεινό θρίλερ, μας επισημαίνει περισσότερο από ποτέ ότι μας αφορά, ακόμα κι αν ο σκηνοθέτης θέλει να κάνει ένα σχόλιο για τη δική του χώρα, και τους σύγχρονους ολιγάρχες της Ρωσίας, οι οποίοι έγιναν πάμπλουτοι  όταν κατέρρευσε η Σοβιετική Ένωση αγοράζοντας για ένα κομμάτι ψωμί τις πρώην κρατικές βιομηχανικές υποδομές.

Προβάλλονται ακόμα:

Ιστορίες της τύχης και της φαντασίας

Σκηνοθεσία: Ριουσουκέ Χαμαγκούτσι

Πρωταγωνιστούν: Κοτόνε Φουρουκάουα, Αγιάμου Νακαγίμα, Χουίνρι

Ιαπωνία, 2021, 121, Strada Films

Ενα απρόβλεπτο ερωτικό τρίγωνο, μια εκδικητική χειρονομία αποπλάνησης που θα έχει αναπάντεχη κατάληξη και η συνάντηση δύο παλιών συμμαθητριών, που θα οδηγήσει σε ένα λυτρωτικό παιχνίδι ρόλων. Ο πιο πολυσυζητημένος Ιάπωνας σκηνοθέτης των τελευταίων ετών επιβεβαιώνει τη φήμη του με ένα σαγηνευτικό τρίπτυχο ιστοριών για τις δαιμόνιες συμπτώσεις και τις αθέατες επιθυμίες που καθορίζουν υπογείως τις ανθρώπινες ζωές. Αργυρή Άρκτος Καλύτερης Ταινίας στο φετινό Φεστιβάλ Βερολίνου και Μέγα Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ των Καννών.

Αntlers

Σκηνοθεσία: Σκοτ Κούπερ

Πρωταγωνιστούν: Κέρι Ράσελ, Τζέσι Πλέμονς, Τζέρεμι Τ. Τόμας

ΗΠΑ, 2021, 99, Feelgood entertainment

Ταινία τρόμου από τον σκηνοθέτη του «Crazy heart». Σε μια μικρή πόλη του Όρεγκον μια νέα δασκάλα και ο αδερφός, ο οποίος είναι σερίφης στην περιοχή,  ανακαλύπτουν πως ένας από τους μαθητές της έχει υποστεί κακοποίηση. Όταν όμως, πηγαίνει στο σπίτι του για να τον βοηθήσει, κάτι τρομακτικό πρόκειται να συμβεί.

Αρχηγός από Κούνια 2: Οικογενειακή Υπόθεση

Σκηνοθεσία: Τομ ΜακΓκαρθ

ΗΠΑ, 2020, 107′, Tulip entertainment

Τα αδέρφια Τέμπλετον έχουν ενηλικιωθεί και δυστυχώς απομακρυνθεί ο ένας από τον άλλον. Όμως ένας νέο αρχηγός από κούνια, με δυναμική προσέγγιση και αποφασιστικό ύφος θα τους ενώσει ξανά και θα φέρει έμπνευση για μια νέα οικογενειακή υπόθεση που δεν θα έχει προηγούμενο.

Σχολιαστε το αρθρο

ΔΗΜΟΦΙΛΗ