Παρασκευή 3 Δεκεμβρίου 2021

Το οικονομικό επιτελείο παρακολουθεί με αγωνία αν κάνουμε αγορές στις εκπτώσεις

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ακούγεται παράδοξο, αλλά το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης παρακολουθεί με αγωνία αν οι καταναλωτές σπεύδουν να κάνουν αγορές στην περίοδο των εκπτώσεων. Κι όμως οι άνθρωποι του Χρήστου Σταϊκούρα αγωνιούν για το ύψος του τζίρου που θα κάνει η αγορά μέχρι τα Χριστούγεννα.

Από την 1η Νοεμβρίου άρχισε το 15ήμερο των φθινοπωρινών εκπτώσεων, ακολουθεί στις 26 Νοεμβρίου, η λεγόμενη Black Friday και αμέσως μετά η περίοδος των χριστουγεννιάτικων αγορών. Πρόκειται για ένα διάστημα 60 ημερών που έχει μεγάλη σημασία για τη διαμόρφωση του ΑΕΠ, αφού εξαρτάται και από την κατανάλωση.

Πιο συγκεκριμένα, ο συνολικός τζίρος που περιμένουν οι έμποροι στο διάστημα Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου ξεπερνά τα 7 δισεκατομμύρια ευρώ και ελπίζουν ότι ίσως φτάσει στα 10 δισεκατομμύρια. Υπό την προϋπόθεση ότι η πανδημία θα ήταν υπό έλεγχο και οι καταναλωτές θα έβγαιναν στην αγορά με πιο χαλαρή διάθεση. Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική. Η πανδημία είναι εκτός ελέγχου, η αγορά λειτουργεί στη σκιά του φόβου, οι περισσότεροι καταναλωτές αφιερώνουν λιγότερο χρόνο για τις αγορές και αυτή η παγωμάρα μεταφέρεται και στο οικονομικό επιτελείο.

Οι πρώτες ενδείξεις από την αγορά με τις φθινοπωρινές εκπτώσεις δεν είναι ενθαρρυντικές. Οι παράγοντες της αγοράς λένε ότι η κίνηση είναι χαμηλότερη από την αναμενόμενη και ελπίζουν τώρα μήπως υπάρξει μεγαλύτερο ενδιαφέρον αυτή την Κυριακή, οπότε και τα καταστήματα θα λειτουργήσουν. Έτσι είναι χαμηλότερες και οι προσδοκίες για την λεγόμενη Black Friday, όταν ο τζίρος φθάνει στα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ.

Αν όλα πήγαιναν καλά και ο τζίρος στην αγορά ξεπερνούσε τα 7 δισεκατομμύρια ευρώ θα ήταν βελτιωμένοι και οι δείκτες του ΑΕΠ. Η κυβέρνηση χρειάζεται τους βελτιωμένους δείκτες για να δικαιολογήσει και τις πρωθυπουργικές διαβεβαιώσεις ότι η οικονομία βρίσκεται σε φάση ανάκαμψης.

Όμως οι καταναλωτές φαίνεται πως έχουν διαφορετική γνώμη. Είναι παγωμένοι όχι μόνο από την έξαρση της πανδημίας, αλλά και από τις αυξήσεις βασικών καταναλωτικών αγαθών, τις οποίες βλέπουν στα ράφια των σούπερ-μάρκετ και από το ράλι των τιμών της ενέργειας, που άρχισε να αποτυπώνεται στους λογαριασμούς της ΔΕΗ και στα κοινόχρηστα, που επιβαρύνονται από την τιμή του πετρελαίου και του φυσικού αερίου. Έτσι, αντί να βγει ο κόσμος στην αγορά – όπως περίμενε το οικονομικό επιτελείο – τελικά ακολουθεί αμυντική τακτική, καθώς υπάρχει φόβος για το τι θα δούμε τον χειμώνα.

Σχολιαστε το αρθρο

ΔΗΜΟΦΙΛΗ