Δευτέρα 6 Δεκεμβρίου 2021

Ενδείξεις ανακάλυψης του πρώτου πλανήτη έξω από τον Γαλαξία μας

Οι αστρονόμοι έχουν βρει ενδείξεις για το ποιος θα μπορούσε να είναι ο πρώτος πλανήτης που ανακαλύφθηκε ποτέ έξω από τον γαλαξία μας Milky Way.

Σχεδόν 5.000 «εξωπλανήτες», έχουν βρεθεί μέχρι στιγμής, που βρίσκονται σε τροχιά γύρω από αστέρια πέρα ​​από τον Ήλιο μας.

Ο πιθανός πλανήτης μεγέθους Κρόνου που ανακαλύφθηκε από το τηλεσκόπιο ακτίνων X Chandra της NASA βρίσκεται στον γαλαξία Whirlpool Galaxy (Messier 51), ο οποίος βρίσκεται περίπου 28 εκατομμύρια έτη φωτός μακριά από τον Γαλαξία μας.

Αυτό το νέο αποτέλεσμα βασίζεται σε διελεύσεις, όπου το πέρασμα ενός πλανήτη μπροστά από ένα αστέρι «μπλοκάρει» μέρος του φωτός του άστρου και αποδίδει μια χαρακτηριστική πτώση στη φωτεινότητα που μπορεί να ανιχνευθεί από τηλεσκόπια.

Αυτή η τεχνική έχει ήδη χρησιμοποιηθεί για την εύρεση χιλιάδων εξωπλανητών.

Ο απολογισμός εξωπλανητών αναμένεται να ξεπεράσει τους 4.000. Η ανακάλυψη γιγάντιων πλανητών μπερδεύει τους αστρονόμους. Η Δρ. Rosanne Di Stefano και οι συνεργάτες της αναζήτησαν βυθίσεις στη φωτεινότητα των ακτίνων Χ που ελήφθησαν από έναν τύπο αντικειμένου γνωστό ως φωτεινό δυαδικό σύστημα ακτίνων Χ.

Αυτά τα αντικείμενα τυπικά περιέχουν ένα αστέρι νετρονίων ή μια μαύρη τρύπα που «ρουφάει» αέριο από κοντινό σε τροχιά «συνοδό» αστέρι. Το υλικό κοντά στο αστέρι νετρονίων ή τη μαύρη τρύπα υπερθερμαίνεται και λάμπει σε μήκη κύματος ακτίνων Χ.

Επειδή η περιοχή που παράγει φωτεινές ακτίνες Χ είναι μικρή, ένας πλανήτης που περνά μπροστά του θα μπορούσε να «μπλοκάρει» τις περισσότερες ή όλες τις ακτίνες, κάνοντας τη διέλευση πιο εύκολη.

Τα μέλη της ομάδας χρησιμοποίησαν αυτή την τεχνική για να ανιχνεύσουν τον υποψήφιο εξωπλανήτη σε ένα δυαδικό σύστημα που ονομάζεται M51-ULS-1.

«Η μέθοδος που αναπτύξαμε και χρησιμοποιήσαμε είναι η μόνη επί του παρόντος εφαρμόσιμη μέθοδος, για την ανακάλυψη πλανητικών συστημάτων σε άλλους γαλαξίες», ανέφερε η Δρ. Ντι Στέφανο, από το Κέντρο Αστροφυσικής του Χάρβαρντ-Σμιθσόνιαν στο Κέιμπριτζ των ΗΠΑ.

«Πρόκειται για μοναδική μέθοδος, κατάλληλη για την εύρεση πλανητών γύρω από δυαδικά συστήματα ακτίνων Χ, σε οποιαδήποτε απόσταση από την οποία μπορούμε να μετρήσουμε μια καμπύλη φωτός».

121219178 eso0836a

Μελλοντικό «κυνήγι» πλανητών

Αυτό το δυαδικό σύστημα περιέχει μια μαύρη τρύπα ή ένα αστέρι νετρονίων που περιστρέφεται γύρω από ένα «συνοδό» αστέρι με μάζα περίπου 20 φορές μεγαλύτερη από αυτή του Ήλιου. Ένα αστέρι νετρονίων είναι ο πυρήνας που έχει καταρρεύσει, και κάποτε ήταν ένα τεράστιο αστέρι.

Η διέλευση διήρκεσε περίπου τρεις ώρες, κατά τις οποίες η εκπομπή ακτίνων Χ μειώθηκε στο μηδέν. Με βάση αυτές και άλλες πληροφορίες, οι αστρονόμοι εκτιμούν ότι ο υποψήφιος πλανήτης θα είναι περίπου στο μέγεθος του Κρόνου και θα περιφέρεται γύρω από το αστέρι νετρονίων ή τη μαύρη τρύπα σε περίπου διπλάσια απόσταση από την απόσταση του Κρόνου από τον Ήλιο.

Η Δρ. Ντι Στέφανο είπε ότι οι τεχνικές που ήταν τόσο επιτυχημένες για την εύρεση εξωπλανητών στον Γαλαξία μας καταρρέουν κατά την παρατήρηση άλλων γαλαξιών. Αυτό οφείλεται εν μέρει στο ότι οι μεγάλες αποστάσεις μειώνουν την ποσότητα του φωτός που φτάνει στο τηλεσκόπιο, και επίσης σημαίνει ότι πολλά αντικείμενα συνωστίζονται σε ένα μικρό χώρο (όπως φαίνεται από τη Γη), καθιστώντας δύσκολη την ανάλυση μεμονωμένων αστεριών.

Με τις ακτίνες Χ, ανέφερε πως μπορεί να υπάρχουν μόνο πολλές δεκάδες πηγές απλωμένες σε ολόκληρο τον γαλαξία, ώστε να μπορούμε να τις αναλύσουμε. Επιπλέον, ένα υποσύνολο αυτών είναι τόσο φωτεινό στις ακτίνες Χ που μπορούμε να μετρήσουμε τις καμπύλες φωτός τους.

«Τέλος, η τεράστια εκπομπή ακτίνων Χ προέρχεται από μια μικρή περιοχή που μπορεί να αποκλειστεί ουσιαστικά ή (όπως στην περίπτωσή μας) εντελώς από έναν διερχόμενο πλανήτη».

Οι ερευνητές παραδέχονται ελεύθερα ότι χρειάζονται περισσότερα δεδομένα για να επαληθευτεί η ερμηνεία τους.

Μια πρόκληση είναι ότι η μεγάλη τροχιά του υποψηφίου πλανήτη σημαίνει ότι δεν θα περνούσε ξανά μπροστά από τον δυαδικό εταίρο του για περίπου 70 χρόνια, ακυρώνοντας οποιεσδήποτε προσπάθειες για περαιτέρω παρατήρηση στο εγγύς μέλλον.

Μια άλλη πιθανή εξήγηση που εξέτασαν οι αστρονόμοι είναι ότι η εξασθένιση έχει προκληθεί από ένα σύννεφο αερίου και σκόνης που περνά μπροστά από την πηγή ακτίνων Χ. Ωστόσο αυτή η εξήγηση αναιρέθηκε, καθώς πιστεύουν ότι αυτό είναι απίθανο, επειδή τα χαρακτηριστικά του συμβάντος δεν ταιριάζουν με τις ιδιότητες ενός νέφους αερίου.

«Γνωρίζουμε ότι κάνουμε έναν συναρπαστικό και τολμηρό ισχυρισμό, επομένως αναμένουμε ότι άλλοι αστρονόμοι θα το εξετάσουν πολύ προσεκτικά», δήλωσε η συγγραφέας Julia Berndtsson από το Πανεπιστήμιο Πρίνστον του Νιου Τζέρσεϊ.

«Πιστεύουμε ότι έχουμε ένα ισχυρό επιχείρημα και αυτή η διαδικασία είναι ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί η επιστήμη».

Η Δρ. Ντι Στέφανο είπε ότι η νέα γενιά οπτικών και υπέρυθρων τηλεσκοπίων δεν θα είναι σε θέση να αντισταθμίσει τα προβλήματα του συνωστισμού και της θαμπάδας, επομένως οι παρατηρήσεις σε μήκη κύματος ακτίνων Χ θα παραμείνουν πιθανότατα η κύρια μέθοδος για την ανίχνευση πλανητών σε άλλους γαλαξίες.

Ωστόσο, είπε ότι μια μέθοδος γνωστή ως μικροφακοί μπορεί επίσης να υπόσχεται τον εντοπισμό εξωγαλαξιακών πλανητών.

121222343 image4 rawjpg