Πέμπτη 2 Δεκεμβρίου 2021

«Είσαι η μετρέσα μου» φώναζε ο 16χρονος στη νεαρή γυναίκα. Ακολούθησε ένας πυροβολισμός και ο έφηβος ήταν νεκρός!

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Του ΑΓΓΕΛΟΥ ΜΕΝΔΡΙΝΟΥ

Η οδός Νικοδήμου είναι μια πάροδος κοντά στη Πλατεία Συντάγματος. Οι περισσότεροι δεν την γνωρίζουν, αλλά πριν σχεδόν ένα αιώνα έγινε το κέντρο του ενδιαφέροντος, όχι μόνο της μικρής τότε πρωτεύουσας, αλλά και όλου του κόσμου. Πρωταγωνιστές δύο πιτσιρικάδες.

Ο 16χρονος Γιάννης, γιος του Μανώλη Καλομοίρη, κορυφαίου μουσικού και διευθυντή του, και ο 12χρονος Γιάννης Χορν, ο γιος του θεατρικού συγγραφέα Παντελή, ο αδελφός του ηθοποιού Δημήτρη Χορν, εκδότης, αργότερα, για πολλά χρόνια της εφημερίδας «Athens News.

Τι έγινε; Ο Καλομοίρης κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες βρέθηκε νεκρός έπειτα από φιλονικία και πυροβολισμό!

Φόνος; Ατύχημα;

Αυτό μόνο η Μαργαρίτα Ουαλόν το γνώριζε. Η 26χρονη Γαλλίδα, γεννημένη στη Σκωτία, που είχε γίνει πάθος για τον 16χρονο…

f 118
Η Μαργαρίτα Ουαλόν αμέσως μετά τον θάνατο του 16χρονου Καλομοίρη προφυλακίστηκε

Το πρωινό της 11ης Ιουλίου 1923 Καλομοίρης και Χορν πήγαν στο διαμέρισμα που έμενε η Μαργαρίτα Ουαλόν με τον σύντροφό της Παντελή Τριανταφύλλου στέλεχος μεγάλης ιδιωτικής εταιρείας.

«Άνοιξε. Είσαι η μετρέσα μου! Ο φίλος μου το ξέρει», φώναξε στα γαλλικά ο Καλομοίρης.

Η πόρτα άνοιξε και πέρασε μέσα. Έξω έμεινε ο Χορν που παρακολουθούσε από την μισάνοιχτη πόρτα.

Ακούγονται φωνές, ένα χαστούκι και λίγο αργότερα ένας πυροβολισμός!

Έντρομη η 26χρονη πετάχτηκε στο δρόμο φωνάζοντας

«Ο Γιαννάκης… ο Γιαννάκης».

F 219
Εικονογράφηση της πρώτης μέρας της δίκης από την «Καθημερινή»

Εκείνη την ώρα γύριζε ανέμελος ο σύντροφός της. Ο Γιάννης Χορν έσπευσε να τον ειδοποιήσει για κάτι… κακό που έγινε.

Η ηρωίδα της υπόθεσης, η όμορφη Μαργαρίτα, είχε γεννηθεί στο Εδιμβούργο κι αργότερα εγκαταστάθηκε στο Παρίσι. Εκεί εργαζόταν σε ένα εργοστάσιο όταν γνώρισε τον Περικλή Τριανταφύλλου που σπούδαζε. Δεν παντρεύτηκαν, αλλά έγιναν ζευγάρι. Όταν επέστρεψε στην Αθήνα ο Τριανταφύλλου νοίκιασε ένα δωμάτιο στο σπίτι του Μανώλη Καλομοίρη.

F 321
Η Μαργαρίτα Ουαλόν και ο Γιάννης Χορν στο δικαστήριο

Άρχισαν να κάνουν παρέα με την οικογένεια. Το ζευγάρι, αλλά και τα δυό τους παιδιά. Τον Γιαννάκη και την κατά έξι χρόνια μικρότερη αδελφή του Κρινιώ. Μόνο που ο Γιαννάκης έδειχνε ιδιαίτερη συμπάθεια για την Μαργαρίτα. Η ευχέρεια που είχε στα Γαλλικά, οφείλεται στην παρέα μαζί της, αλλά και τα ιδιαίτερα μαθήματα που του έκανε. Πιο κοντά δεν τους έφεραν μόνο τα μαθήματα, αλλά κι η επιστράτευση του 1921 που έντυσε στο χακί τον σύντροφο της Μαργαρίτας.

Ο Γιάννης Καλομοίρης είχε καλλιτεχνικές ανησυχίες. Έπαιζε πιάνο, έγραφε ποιήματα, πεζά…

Όταν ο Τριανταφύλλου, επέστρεψε από το μέτωπο αποφάσισε με τη σύντροφό του να μετακομίσουν σε πολυκατοικία στην οδό Νικοδήμου. Ο Γιάννης όμως εξακολουθούσε να τους επισκέπτεται. Κι όπως είχε πει στον φίλο του Χορν η σχέση του με την Μαργαρίτα ήταν ολοκληρωμένη.

Η ίδια η Ουαλόν στο δικαστήριο παραδέχτηκε ότι ο γιος του μουσικοσυνθέτη την έβλεπε ερωτικά, αλλά ποτέ δεν συνέβη κάτι μεταξύ τους. Απλά δεν ήθελε να διαταράξει τις σχέσεις με την οικογένεια Καλομοίρη.

Δεκαπέντε μήνες μετά τον φόνο έγινε η δίκη στο Κακουργιοδικείο, στην οδό Σανταρόζα. Οι εφημερίδες που κυκλοφορούσαν τετρασέλιδες ή στην καλύτερη περίπτωση εξασέλιδες, αφιέρωναν μια τουλάχιστον σελίδα της ύλης τους στη δίκη.

Οι συνθήκες εκτύπωσης δεν ήταν οι καλύτερες και οι φωτογραφίες έβγαιναν μαύρες, στην καλύτερη περίπτωση. Όπως έκαναν και τα λαϊκά έντυπα στην Αμερική και τη Δυτική Ευρώπη ζήτησαν από τους σκιτσογράφους τους να εικονογραφήσουν τα πρόσωπα της δίκης. Επιστρατεύτηκαν οι κορυφαίοι του είδους, ανάμεσά τους κι ο Φωκίων Δημητριάδης στον οποίο ανήκουν τα περισσότερα σκίτσα του θέματος.

Όλοι περίμεναν οι καταθέσεις των μαρτύρων και κυρίως η απολογία της κατηγορούμενης, η οποία στο μεσοδιάστημα βρισκόταν προφυλακισμένη στις γυναικείες φυλακές, να αποκαλυφθούν οι πραγματικές συνθήκες του θανάτου του 16χρονου Καλομοίρη.

F 417
Η Ουαλόν σε φωτογραφία από εφημερίδα της εποχής

Ο ιατροδικαστής Δημήτρης Ξάνθης άλλαξε την αρχική γνωμάτευση που απέκλειε τον αυτοτραυματισμό. Μιλούσε για πυροβολισμό από την Ουαλόν που ήταν η μοναδική μέσα στο δωμάτιο με τον Γιαννάκη. Στο δικαστήριο όμως ομολόγησε:

«Μπορεί να έσφαλα στην εκτίμησή μου…»

F 516

Η μεγάλη έκπληξη ήρθε από τον αντιεισαγγελέα εφετών Τόμαν, αγγλικής καταγωγής, ο οποίος στην αγόρευσή του ζήτησε την απαλλαγή της κατηγορούμενης. Μάλιστα υποστήριξε ότι ο νεκρός Καλομοίρης έπρεπε να σεβαστεί το οικογενειακό άσυλο της κατηγορούμενης η οποία ακόμα κι αν τον πυροβόλησε με το όπλο του συντρόφους βρισκόταν σε άμυνα.

F 615

Η απόφαση ήταν αθωωτική. Το δικαστήριο δέχτηκε ότι δεν ήταν δολοφονία, αλλά ατύχημα από ένα όπλο που μπορεί και να εκπυρσοκρότησε. Η κοινή γνώμη χωρίστηκε στα δύο.

Οι εφημερίδες της εποχής καυτηρίασαν την απόφαση του δικαστηρίου. Μάλιστα κάποιες έγραψαν ότι το κοινό θρήσκευμα της κατηγορούμενης και του εισαγγελέα – ήταν και οι δύο καθολικοί – έπαιξε ρόλο στην διαδικασία.

Για μέρες οι στήλες των εφημερίδων γέμιζαν με σχόλια κι επιστολές αναγνωστών που έπαιρναν το μέρος της μιας ή της άλλης πλευράς. Όλα τα άλλα θέματα παραμερίστηκαν.

F 714

Βέβαια υπήρξαν και αυτοί που σκέφτηκαν ότι θα μπορούσαν να επωφεληθούν οικονομικά από τη διάσταση που είχε πάρει η υπόθεση.

Μεγάλος θεατρώνης προσέφερε ηγεμονικό μισθό στην πρωταγωνίστρια της ερωτικής αυτής ιστορίας για να εμφανιστεί στη σκηνή. Εφημερίδα της πρότεινε να υπαγορεύσει σε συντάκτη της τη ζωή της που θα δημοσιεύεται σε καθημερινές συνέχειες και εκτός από την αμοιβή που θα συμφωνούσαν θα είχε μερίδιο από τις εισπράξεις ανάλογα με την αύξηση της κυκλοφορίας!

Τίποτε απ’ όλα αυτά δεν συνέβη. Όταν τελείωσαν όλα τα διαδικαστικά η Ουαλόν έφυγε από την Ελλάδα. Κανείς δεν έμαθε που πήγε. Ήθελε να ξεχάσει. Τι το φυσικότερο;

Που και που οι εφημερίδες που είχαν χαμηλή κυκλοφορία έβλεπαν ως μοναδικό τρόπο να την ανεβάσουν γράφοντας μια ιστορία για το που βρίσκεται. Μέχρι και στην Ελλάδα την «έφεραν» κρυφά για να περνά την ώρα της στον τάφο του νεκρού έφηβου!

Σχολιαστε το αρθρο

ΔΗΜΟΦΙΛΗ