Πέμπτη 25 Νοεμβρίου 2021

Ο «ταλιμπάν» της Κοζάνης και οι πραγματικοί Μητροπολίτες της, που πολέμησαν για την ελευθερία ή βασανίστηκαν από τη χούντα

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Του ΑΓΓΕΛΟΥ ΜΕΝΔΡΙΝΟΥ

Στο μακρινό Αφγανιστάν οι γυναίκες δεν έχουν δικαιώματα, δεν έχουν πρόσωπο, δεν έχουν φωνή. Οι μεγαλύτερες συμβουλεύουν τις μικρότερες να κρατούν το στόμα τους κλειστό, να μη φέρνουν αντιρρήσεις στον άντρα – αφέντη. Να τον υπακούν. Πιστά!

Αυτά γίνονται στο μακρινό Αφγανιστάν και οι οργανώσεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα ξεσηκώνονται.

Κι όμως στη γειτονική Κοζάνη, ο Μητροπολίτης λέει τα ίδια. Συμβουλεύει τις γυναίκες να ανέχονται τις… παρασπονδίες των ανδρών και με τη σιωπή και την υπομονή να τον φέρνουν στα νερά τους!

Προς επίρρωση όλων αυτών επικαλείται τους αριθμούς. Τα διαζύγια, λέει, το 1970 ήταν μόλις 4%, ενώ τώρα έχουν φθάσει στο 50%, ενώ… κερασάκι στην τούρτα η διαπίστωση ότι «δεν υπάρχει γυναικοκτονία»!

Το βίντεο προκαλεί οργή, γιατί δεν τα λέει στο καφενείο ένας… μπάρμπας που έχει πιει και δυο ουζάκια παραπάνω και θέλει να κάνει το… κομμάτι του στους άλλους θαμώνες. Τα λέει ένας θρησκευτικός ηγέτης που θεωρεί υποχρέωσή του να καθοδηγεί τους πιστούς.

Ο Μητροπολίτης Παύλος Παπαλεξίου δεν είναι άγνωστος. Έγινε γνωστός το 2019 όταν στις 26/1 είχε χαρακτηρίσει τη Βουλή «βόθρο που αναδίδει σαπίλα». Τότε πολλοί του υπενθύμισαν ότι τουλάχιστον αυτοί που βρίσκονται στο… βόθρο ζητούν τη ψήφο του κόσμου και ορίζονται για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Ο ψηφοφόρος έχει τη δυνατότητα να τους ανανεώσει την εμπιστοσύνη ή να τους στείλει σπίτι.

Ο Μητροπολίτης όμως; Εκλέγεται άπαξ κι όχι από το… ποίμνιό του και μένει στη θέση του εφ’ όρου ζωής. Πληρώνεται και μάλιστα αδρά με αποφάσεις του… βόθρου. Η εξουσία του πηγάζει από το βόθρο αυτό που ψηφίζει το Σύνταγμα και τους νόμους.

Λογικό είναι ο Μητροπολίτης Παύλος Παπαλεξίου να μην έχει καλές σχέσεις με τη Βουλή. Διάκονο στις 24 Οκτωβρίου 1971 τον χειροτόνησε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος που διόρισε η χούντα. Ήταν τόσο στενά δεμένος με το καθεστώς Παπαδόπουλου που ο Ιωαννίδης και η χούντα νο 2 τον έστειλαν σπίτι του. Έπειτα προσκολλήθηκε στον επίσκοπο Βρεσθένης Δημήτριο που τον χειροτόνησε Πρεσβύτερο (1973) και Αρχιμανδρίτη (1978). Όταν ο προστάτης του έγινε Αρχιεπίσκοπος Βορείου Αμερικής τον πήρε μαζί του κι υπηρέτησε στην Αστόρια, στη μεγαλύτερη ελληνική παροικία των ΗΠΑ. Επέστρεψε στην Ελλάδα το 2001 και τρία χρόνια αργότερα έγινε Μητροπολίτης Σερβίων και Κοζάνης όπως είναι ο πλήρης τίτλος του.

Την ίδια θέση έχουν τιμήσει πραγματικοί Ιεράρχες, όπως ο προκάτοχός του ο Αμβρόσιος (Γιακαλής) που παραιτήθηκε έπειτα από πιέσεις της «Χρυσοπηγής» και μεγάλης ανακούφισης του τότε Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου.

f 115
Απόψεις όπως ο χωρισμός κράτους εκκλησίας, αλλά και η μη αναγραφή του θρησκεύματος στις ταυτότητες ήταν οι θέσεις που στοίχισαν στον εικονιζόμενο Αμβρόσιο Γιακαλή τον Μητροπολιτικό θρόνο

Επίσημα η παραίτηση είχε να κάνει με λόγους υγείας. Ανεπίσημα με τις θέσεις που διατύπωνε. Είχε ταχτεί υπέρ του χωρισμού κράτους – εκκλησίας και θεωρούσε ότι οι τιμές που απολαμβάνουν οι εκκλησιαστικοί ηγέτες σε εθνικό ή τοπικό επίπεδο έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τον πυρήνα της Χριστιανικής φιλοσοφίας.

Δεν ήταν τυχαίος. Είχε σπουδάσει στο Κέμπριτζ και ήταν καθηγητής φιλοσοφίας στο ίδιο Πανεπιστήμιο! Έμεινε στο στη Μητρόπολη σκάρτα οκτώ χρόνια (1998-04).

Ο Χριστόδουλος ποτέ δεν τον συμπάθησε. Ίσως επειδή όταν τον καιρό της χούντας εκείνος… διάβαζε, ο Αμβρόσιος είχε περάσει από το ΕΑΤ-ΕΣΑ για την αντιδικτατορική του δράση. Πέθανε στην Αθήνα το 2004.

f 217
Ο Ιωακείμ (Αποστολίδης) Μητροπολίτης Κοζάνης είναι από τους λίγους που έσωσαν την τιμή της εκκλησίας στη διάρκεια της Κατοχής. Στη φωτογραφία μπαίνει στη Θεσσαλονίκη μαζί με τον Ευριπίδη Μπακιρτζή αμέσως μετά την αποχώρηση των Γερμανών

Την ίδια Μητρόπολη τίμησε πολλά χρόνια νωρίτερα και μια από τις γνωστότερες μορφές της Εθνικής Αντίστασης, ο Ιωακείμ (Αποστολίδης). Παιδί της Μικράς Ασίας (Μεσοχώρι Βιθυνίας, σημερινό Ορτάκιοϊ) σπούδασε στη θεολογική σχολή της Χάλκης και στο Παρίσι. Διορίστηκε Μητροπολίτης Μετρών και Αθύρων (παράλια Προποντίδος) και καταδικάστηκε σε θάνατο από τα τουρκικά δικαστήρια το 1923.

Κατάφερε να διαφύγει στην Ελλάδα και το 1927 εκλέχτηκε Μητροπολίτης Σερβίων και Κοζάνης. Στη διάρκεια της Κατοχής στρατεύτηκε στην Εθνική Αντίσταση μέσα από τις τάξεις του ΕΑΜ. Κυνηγημένος από τους Ναζί ανέβηκε στο βουνό το 1943. Εκλέχτηκε μέλος της ΠΕΕΑ (Πανελλήνια Επιτροπή Εθνικής Απελευθέρωσης) , το 1944, στις πρώτες εκλογές που γυναίκες είχαν το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι. Μετά από όλα αυτά η εκκλησία αντί να τον τιμήσει τον καθαίρεσε (12 Απριλίου 1945).

F 317
Δημοσίευμα του Ριζοσπάστη για την καθαίρεση των Μητροπολιτών Κοζάνης και Ηλείας.

Εξορίστηκε μάλιστα για ένα διάστημα στο Άγιο Όρος. Πέθανε (1962) πάμφτωχος και ότι είχε βιβλία, αρχιερατική στολή, τα χάρισε στη Μητρόπολη του. Έπρεπε να περάσουν πολλά χρόνια να τον αποκαταστήσει (2000).

*Στην κεντρική φωτογραφία από αριστερά οι Ιωακείμ (Κοζάνης), Αντώνιος (Ηλείας) και ο παπα – Στάθης Κτενάς

Σχολιαστε το αρθρο

ΔΗΜΟΦΙΛΗ