Παρασκευή 3 Δεκεμβρίου 2021

Ο πρώτος Τζέιμς Μποντ έκανε πρεμιέρα στην Ελλάδα πριν τις ΗΠΑ, αλλά… θάφτηκε από τους κριτικούς!

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ο Σον Κόνερι στην πρώτη ταινία της σειράς… υπέφερε ελάχιστα σε σχέση με τις περιπέτειες των παραγωγών

Του ΑΓΓΕΛΟΥ ΜΕΝΔΡΙΝΟΥ

Οι καρδιές πήγαιναν να σπάσουν εκείνο το απόγευμα στο Λονδίνο. Ήταν 5 Οκτωβρίου 1962 και δινόταν η πρεμιέρα της ταινίας «Τζέιμς Μποντ εναντίον δρ. Νο». Οι παραγωγοί της είχαν επενδύσει γύρω στα 1,1 εκ. δολάρια, ποσό που ακόμα και για εκείνη την εποχή την κατέτασσε στις «χαμηλού προϋπολογισμού». Περίμεναν απλά να πάρουν πίσω τα λεφτά τους, ή τουλάχιστον μέρος αυτών.

f1 2

Όλα είχαν ξεκινήσει στην τύχη. Ο Ίαν Φλέμινγκ ήταν ένας συγγραφέας με σχετική επιτυχία, στα έξι βιβλία με ήρωα τον Τζέιμς Μποντ που είχε κυκλοφορήσει μέχρι τότε. Ο πρώην πράκτορας των Αγγλικών μυστικών υπηρεσιών ήταν φιλοχρήματος. Ένας παραγωγός του ζήτησε να γράψει το σενάριο μιας ταινίας που θα προωθούσε την τουριστική κίνηση στην Τζαμάϊκα Έγραψε το «Δρ. Νο», αλλά του έμεινε στο συρτάρι του, η ταινία δεν έγινε και την έκανε βιβλίο.

f2

Ένας Καναδός παραγωγός, ο Χάρι Σάλτσμαν, αγόρασε τα δικαιώματα των βιβλίων του Φλέμινγκ, με την ελπίδα να τα γυρίσει στο Χόλιγουντ. Οι παραγωγοί θεώρησαν τον ήρωα πολύ… Εγγλέζο, ενώ πίστευαν ότι θα έχουν πρόβλημα με τη λογοκρισία εξ αιτίας του ερωτικού ταμπεραμέντο του ήρωα και του βίαιου χαρακτήρα του.

Ο σεναριογράφος Βολφ Μάνκιβιτς, είχε αναλάβει να διασκευάσει τα βιβλία, για να … σώσει τη δουλειά σύστησε τον Σάλτσμαν στον Άλμπερτ Μπρόκολι. Μαζί αποφάσισαν να ρίξουν τη μεγάλη…ζαριά.

f3 2

Οι παραγωγοί της ταινίας Άλμπερτ Μπρόκολι (αριστερά) και Χάρι Σάλτσμαν

Η «UA» υποσχέθηκε να συνδράμει οικονομικά να αναλάβει τη διανομή. Διάλεξαν από τα βιβλία που είχαν τα δικαιώματα το «Δρ. Νο». Εκείνη την εποχή οι Αμερικανοί έκαναν εκτοξεύσεις πυραύλων από το Κανάβεραλ και πολλοί έπαιρναν κλίση κι έπεφταν στη θάλασσα. Το θέμα ήταν και επίκαιρο.

f4 2

Το εξώφυλλο της πρώτης έκδοσης του βιβλίου (1958)

Έψαξαν σκηνοθέτη. Μετά από δέκα αρνήσεις κατέληξαν στον Τέρενς Γιανγκ που δεν είχε δουλειά.

Έψαξαν πρωταγωνιστή, αρνήθηκαν ο Κάρι Γκραντ, ο Γκρέγκορι Πεκ και αρκετοί άλλοι. Κατέληξαν στον Σον Κόνερι που παρουσιάστηκε στο ραντεβού ατημέλητος. Τελείως κόντρα στο ρόλο. Πείστηκαν να συνεργαστούν μαζί του εξ αιτίας κάποιων αστείων με σεξουαλικά υπονοούμενα. Ο Γιανγκ ανέλαβε να τον μεταμορφώσει σε Τζέιμς Μποντ. Τα κατάφερε και με το παραπάνω. Στις ταινίες ο ήρωας δεν είναι τόσο βίαιος, όσο στα βιβλία, διαθέτει χιούμορ και στιλ.

Η Ούρσουλα Άντρες έκλεισε δύο εβδομάδες πριν αρχίσουν τα γυρίσματα. Είχε βαριά γερμανική προφορά κι αναγκάστηκαν να τη ντουμπλάρουν. Ήταν πολύ άσπρη για Τζαμαϊκανή και την… τάραξαν στο μακιγιάζ. Λύση ανάγκης και αυτή. Που νάξεραν…

Λεφτά για ακριβά σκηνικά δεν είχαν. Το γραφείο της Μ16 έχει δερμάτινη πόρτα που δεν είναι τίποτα άλλο από βαμμένο πλαστικό και ένα ζωγραφισμένο χαρτόνι για ακριβό πίνακα στον τοίχο!

Ακόμη κι ο Τζον Μπάρι έδωσε το μουσικό θέμα, αλλά δεν προλάβαινε να ασχοληθεί, το επιμελήθηκε, ουσιαστικά το διασκεύασε ο Μόντι Νόρμαν.

F5 1

Η ταινία είχε όλα τα… συστατικά της παταγώδους αποτυχίας. Στη Βρετανία και στην Ευρώπη πήγε σχετικά καλά, στην Αμερική παρά τη μεγάλη καμπάνια άργησε να φέρει χρήματα. Η πρεμιέρα της εκεί έγινε στις 8 Μαΐου 1963 και στις 29 πρωτοπαίχτηκε σε Λος Άντζελες και Νέα Υόρκη. Στη τελευταία την φιλοξένησαν μόλις 84 αίθουσες κι αυτός εκτός Μπροντγουέι που το κόστος ενοικίασης της αίθουσας ήταν υψηλό.

f6 1 scaled

Η Ελλάδα… πρόλαβε τις ΗΠΑ στην προβολή της ταινίας Η πρεμιέρα της δόθηκε στις 21 Ιανουαρίου σε δύο κινηματογράφους Α’ προβολής, το Κοτοπούλη στην Ομόνοια και στο «Άντζελα» που βρισκόταν στο 324 της οδού Πατησίων. Σήμερα και οι δύο κινηματογράφοι δεν υπάρχουν.

f7 1

Πως δέχτηκαν όμως οι Έλληνες κριτικοί της εποχής την ταινία; Με απόλυτη αδιαφορία.

Ίσως σε αυτό να φταίει και το γραφείο διανομής που έβαλε μονόστηλες διαφημίσεις στις εφημερίδες (προφανώς ούτε αυτοί πίστευαν στην επιτυχία)!

F8 1

Η παρουσίαση από την εφημερίδα «Εμπρός»

Οι περισσότεροι απλά ανέφεραν την ταινία κι έβγαλαν την υποχρέωση. Εφημερίδες όπως το Βήμα, η Ελευθερία, η Αθηναϊκή ούτε καν την ανέφεραν:

f9

Το κειμενάκι στην «Απογευματινή»

Κι έπεσαν έξω. Ο πρώτος Τζέιμς Μποντ με 1,1 εκ. δολάρια, έφερε στα ταμεία των παραγωγών 59,5

εκ. δολάρια, ενώ στην Αγγλία ήταν 5η σε εισπράξεις.

Τελικά και στην 7η Τέχνη ισχύει το «ποτέ μη λες ποτέ», ίσως επειδή «τα διαμάντια είναι παντοτινά»….

Σχολιαστε το αρθρο

ΔΗΜΟΦΙΛΗ