Πέμπτη 13 Ιανουαρίου 2022

Το εκκλησιαστικό… Me Too που έφθασε μέχρι τον Αρχιεπίσκοπο

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Του ΑΓΓΕΛΟΥ ΜΕΝΔΡΙΝΟΥ

Το 1962 το κίνημα Me Too δεν υπήρχε. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι απουσίαζαν οι αιτίες για να δημιουργηθεί. Απλά οι κοινωνίες ήταν συντηρητικές κι όταν μιλάμε για εκκλησία τα πράγματα ήταν ακόμα πιο… κλειστά. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι κι εκεί δεν γινόντουσαν «πράγματα και θάματα».

Απόδειξη η εκλογή του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιακώβου που πήρε γρήγορα πολιτικές διαστάσεις με έντονο… άρωμα (μπόχα σωστότερα…) σεξουαλικού σκανδάλου.
Ας μπούμε στο κλίμα:

*Τα ξημερώματα της 8ης Ιανουαρίου πεθαίνει έπειτα από μακροχρόνια ασθένεια ο Αρχιεπίσκοπος Θεόκλητος (Παναγιωτόπουλος). Αποφασίζεται αμέσως μετά την κηδεία του να κινηθούν οι διαδικασίες για την εκλογή του αντικαταστάτη του.

f 1 11
Δημοσίευμα της εφημερίδας «Έθνος» που αναγγέλλει το θάνατο του Αρχιεπισκόπου

Παρένθεση: Εκείνη την εποχή πρωθυπουργός ήταν ο Κωνσταντίνος Καραμανλής που είχε έρθει σε σύγκρουση με το Παλάτι για την προίκα της Σοφίας που επρόκειτο να παντρευτεί τον Διάδοχο του Ισπανικού θρόνου Χουάν Κάρλος. Η Φρειδερίκη με τη σειρά της ήθελε νέο Αρχιεπίσκοπο τον Μητροπολίτη Αττικής και Μεγαρίδος Ιάκωβο. Χρόνια νωρίτερα, το 1938, ο συγκεκριμένος είχε στηρίξει για Αρχιεπίσκοπο τον Δαμασκηνό και το πλήρωσε βλέποντας τα όρια της Μητρόπολης του να περιορίζονται. Στα ταραγμένα χρόνια που ακολούθησαν δεν ξέχασε τα όσα του είχε κάνει ο Μεταξάς και οιο εκκλησιαστικοί του φίλοι. Στην Κατοχή ενίσχυσε τις αντιστασιακές οργανώσεις και στον Εμφύλιο λόγω και της περιοχής που βρισκόταν κράτησε ίσες αποστάσεις. Αυτό αρκούσε να του κολλήσει τη ρετσινιά του… συνοδοιπόρου. Η Φρειδερίκη που είχε πάθος να επαναφέρει τους υπηκόους της στο… σωστό δρόμο (το είδαμε στην Αποστασία με τον Τσιριμώκο) κατάφερε να τον πάρει με το μέρος της.

*Στις 11 Ιανουαρίου παραθρησκευτικές οργανώσεις κυκλοφορούν προκηρύξεις στις οποίες αφήνουν υπόνοιες για την ηθική του.

f 2 9

*Δύο μέρες αργότερα βγαίνει… λευκός καπνός από τη Μητρόπολη. Εκεί «κεκλεισμένων των θυρών» αποφασίζουν ότι ο Ιάκωβος θα είναι ο νέος Αρχιεπίσκοπος. Τον ψηφίζουν οι 33 από τους 57 Μητροπολίτες. Νωρίτερα ο παριστάμενος υπουργός Παιδείας Γρηγόρης Κασιμάτης έχει έντονο διάλογο με τον Μητροπολίτη Ελευθερουπόλεως που ζητά να αναβληθεί η εκλογή.

Αμέσως μετά την ανοίγουν οι πόρτες μπαίνουν οι πιστοί που φωνάζουν «Άξιος», αλλά ένας, ο φοιτητής φιλολογίας Γεράσιμος Χρυσάφης, φωνάζει «ανάξιος». Οι αστυνομικοί τον βγάζουν… σηκωτό από το Ναό για να μην τον λιντσάρουν οι πιστοί. Αυτό ήταν το πρώτο φάλτσο. Και δεν ήταν το μόνο.

Τις επόμενες μέρες τα πράγματα γίνονται χειρότερα. Στο παιχνίδι μπαίνουν και οι εφημερίδες. Ο «Εθνικός Κήρυκας» ακραιφνής δεξιά εφημερίδα με μικρή κυκλοφορία, αλλά σημαντική επιρροή καλεί τον νέο Αρχιεπίσκοπο να παραιτηθεί για το καλό του Έθνους και της Εκκλησίας.

F 3 8

Ο Αρχιμανδρίτης Δαμασκηνός Γεωργακόπουλος που υπηρετεί στον Άγιο Δημήτριο Αμπελοκήπων μηνύει τον Αρχιεπίσκοπο και στέλνει το παρακάτω τηλεγράφημα στον Βασιλιά Παύλο, στην Ιερά Σύνοδοκαι στην κυβέρνηση.

F 4 8

Όπως μάλιστα υποστήριξε είχε γράψει στο τηλεγράφημα το είδος των «ακατονόμαστων πράξεων», αλλά ο τηλεγραφητής αρνήθηκε να τις συμπεριλάβει. Συμβιβάστηκε με το περισσότερο αόριστπ «δι’ ακατονομάστους πράξεις».

Μήνυση υπέβαλε και ο υποστράτηγος Π. Μπενής – Ψάλτης.
Ο Καραμανλής ζητά ενημέρωση από τον αρμόδιο υπουργό. Στη διάρκεια της ενημέρωσης γίνεται γνωστό ότι το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων έχει εγκρίνει την εκλογή του Αρχιεπισκόπου. Ο πρωθυπουργός κατεβάζει καντήλια κατά την πάγια συνήθειά του και τη νύφη την πληρώνει ο γ.γραμματέας του Υπουργείου, Β. Ιωαννίδης, που έχει ενημερώσει ήδη την Ιερά Σύνοδο, για την έγκριση, αλλά όχι τον υπουργό του! Αν τότε ο Καραμανλής είχε αναρωτηθεί «ποιος κυβερνά αυτό τον τόπο» ή έστω «αυτό το υπουργείο» θα είχαμε γλιτώσει τα… χειρότερα.
Οι εφημερίδες αναδεικνύουν το θέμα

F 5 7

Ο Δημήτρης Ψαθάς στη στήλη του στον «Ταχυδρόμο» στην οποία γράφει… γράμματα στην Εξουσία αποκαλύπτει περισσότερα από αυτά που αφήνουν να εννοηθούν οι εφημερίδες.

F 6 7 scaled

Σε δεξίωση της Γερμανικής πρεσβείας ο Μέγας Αυλάρχης Λεβίδης κάνει παρατηρήσεις στον υπουργό Κασιμάτη που απουσίασε από την ενθρόνιση του Αρχιεπισκόπου. «Το πρόγραμμά μου το καθορίζει η κυβέρνηση» απαντά οργισμένος ο Κασιμάτης.

F 7 5

Η κυβέρνηση απειλεί να φέρει νόμο με τον οποίο η εκλογή του Αρχιεπισκόπου να γίνεται όχι μόνο από τους Μητροπολίτες, αλλά και εκπροσώπους των πιστών. Αυτό σημαίνει ότι οι Μητροπολίτες χάνουν μέρος της δύναμής τους. Δίνονται υποσχέσεις ότι ο νόμος δεν θα ψηφιστεί σε περίπτωση παραίτησης του Ιακώβου. Στις 24 του μήνα έρχεται η πολύπαθη παραίτηση. Ο Αρχιεπίσκοπος των 11 ημερών αποσύρεται σε μοναστήρι στη Σαλαμίνα. Πέθανε το 1984 σε ηλικία 89 χρόνων.

Ο Γιάννης Καψής στο βιβλίο του «50 χρόνια στο κουρμπέτι» γράφει ένα ανέκδοτο που του είχε πει ο Σπύρος Αλεξίου, κορυφαίος εκκλησιαστικός ρεπόρτερ της εποχής και κυκλοφορούσε μεταξύ των Ιεραρχών:
Είναι μέσα ο Μητροπολίτης, ρωτά ένας ιερέας τον θυρωρό της Μητροπόλεως ένας ιερέας.
Ναι, αλλά κοιμάται
Ααα… Είναι εις τα αγκάλας του Μορφέως.
Δεν ξέρω αν τον λένε Μορφέως, πάντως ναύτης είναι…

Σε όλη την ιστορία πρωταγωνιστικό ρόλο έπαιξε και ένας σχετικά άγνωστος ιερωμένος. Ο Ιερώνυμος Κοτσώνης, πρωθιερέας των Ανακτόρων. Έβαλε υποψηφιότητα, αλλά οι Μητροπολίτης προτίμησαν να εκλέξουν τον Φιλίππων Νεαπόλεως και Θάσου Χρυσόστομο Β’. Πήρε τη ρεβάνς λίγα χρόνια αργότερα, το 1967 όταν με τη βοήθεια της χούντας των Συνταγματαρχών τον καθαίρεσε με τρόπο που θυμίζει αστυνομική ταινία…

Σχολιαστε το αρθρο

ΔΗΜΟΦΙΛΗ