Παρασκευή 14 Ιανουαρίου 2022

Γελοιογραφίες των Χριστουγέννων μέσα από παλιά περιοδικά και εφημερίδες – Χιούμορ μιας άλλης εποχής που παραμένει επίκαιρο

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Του ΑΓΓΕΛΟΥ ΜΕΝΔΡΙΝΟΥ

Πολύ πριν το Facebook, το Twitter, το Instagram ή το Tik Tok, πολύ πριν κι από αυτό το Internet ο κόσμος περνούσε τις μέρες αυτές ξεφυλλίζοντας περιοδικά. Ο Θησαυρός ή το Ρομάντσο ήταν το απαραίτητο συμπλήρωμα των εορτών. Με θηριώδεις κυκλοφορίες που έφθαναν τις 300.000 τεύχη την εβδομάδα προσέφεραν περισσότερες από 100 σελίδες στην προσπάθειά τους να καλύψουν τις ανάγκες της ελληνικής οικογένειας. Αυτές τις μέρες ξεκινούσαν και τα αναγνώσματα σε συνέχειες που έμοιαζαν με τα σημερινά καθημερινά σήριαλ!

Αιχμή του δόρατος ήταν οι γελοιογραφίες. Οι καλύτεροι σκιτσογράφοι έδιναν όχι μόνο τα σκίτσα τους, αλλά και τον εορταστικό τόνο.

Στη δεκαετία του ’70 και του ΄80 αυτού του είδους τα περιοδικά δεν δέχτηκαν μόνο την επίθεση της τηλεόρασης, αλλά και του πολιτικού Τύπου που ουσιαστικά τους συναγωνίστηκε με τα ίδια όπλα. Τις γελοιογραφίες, τα αναγνώσματα σε συνέχειες κι αργότερα το χρώμα.

Αναζητώντας παλιές εορταστικές γελοιογραφίες σε εφημερίδες και περιοδικά βλέπουμε ότι μπορεί η εποχή να έχει αλλάξει, αλλά κάποια βασικά προβλήματα παραμένουν ίδια. Τα εθνικά θέματα, ο τιμάριθμος οι ανισότητες μεταξύ πλούσιων και φτωχών, ακόμα και τα ελαττώματα που έχουμε ως άνθρωποι.

F 1 1 1

Ο Φωκίων Δημητριάδης στο χριστουγεννιάτικο ΒΗΜΑ του 1958 «μιλά» για τη σύσκεψη που ετοίμαζαν οι Άγγλοι για το Κυπριακό. Το σκίτσο είναι προφητικό αφού οι συμφωνίες που υπέγραψαν Καραμανλής και Αβέρωφ, ο οποίος εικονίζεται και στο σκίτσο, επέβαλαν την παρουσία των τουρκοκυπρίων στις πολιτικές εξελίξεις του νησιού με τις ευλογίες των Άγγλων. Κάτω ο Βασίλης Χριστοδούλου από τη ΒΡΑΔΥΝΗ μας μεταφέρει 20 χρόνια αργότερα στην εορταστική Αθήνα του 1978.

F 2 1 1

To ΤΡΑΣΤ ΤΟΥ ΓΕΛΙΟΥ κυκλοφόρησε για λίγο στα τέλη της δεκαετίας του ΄40 κι ήταν αυτό που έλεγε ο τίτλος του. Μια ομαδική προσπάθεια της «ντριμ τιμ» των γελοιογράφων της εποχής. Στο δισέλιδο που βλέπετε σκιτσάρουν τα «ιερά τέρατα» της εποχής. Ο Παύλος Παυλίδης, ο Φωκίων Δημητριάδης, ο Αρχέλαος και ο Σταμάτης Πολενάκης

F 3 1

Παραγωγικότατος, με εξαιρετικό σκίτσο υπήρξε και ο Νίκος Νομικός (αριστερά) από το ΤΡΑΣΤ του 1949. Δεξιά ο Αρχέλαος (Αντώναρος) μας λέει τα κάλαντα από τον ΘΗΣΑΥΡΟ του 1956.

F 4 1

Ο Φωκίων Δημητριάδης και πάλι, από την ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ του 1965 μας προειδοποιεί για τους φόρους που έρχονται. Αν εξαιρέσεις τα ποσά που είναι σε δραχμές το σκίτσο ακόμα και σήμερα είναι – δυστυχώς – επίκαιρο. Δεξιά ο Σπαγγοραμένος, η δημοφιλής φιγούρα του Σταμάτη Πολενάκη με τον αιώνιο τσιγκούνη που σταδιοδρόμησε σε τρία περιοδικά. Το σκίτσο είναι από το ΤΡΑΣΤ του 1949.

F 5 1 1

Ο Μιχάλης Γάλλιας ήταν ο δημιουργός της «χοντρής» που δημοσιευόταν στον ΘΗΣΑΥΡΟ. Η φιγούρα είχε τόση επιτυχία που γρήγορα… άφησε τον δημιουργό της κι έγινε ταυτόσημη του περιοδικού που τη δημοσίευε. Σήμερα όλοι τη γνωρίζουν ως τη «χοντρή του Θησαυρού», κι όχι ως τη «χοντρή του Γάλλια». Το σκίτσο αριστερά είναι από το 1949 και δεξιά από το 1956.

F 6 1
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Το περιοδικό ΠΡΩΤΟ ήταν έκδοση του συγκροτήματος των αδελφών Μπότση (Ακρόπολις, Απογευματινή). Προσπάθησε να μπει στο χώρο των λαϊκών περιοδικών με όπλο τα εξαιρετικά αστυνομικά μυθιστορήματα Ελλήνων και ξένων δημιουργών. Εκεί ο Γιάννης Μαρής που ήταν και αρχισυντάκτης έγραψε μερικές από τις ωραιότερες αστυνομικές του ιστορίες. Έσβησε με το τέλος της δεκαετίας. Ο Βασίλης Χριστοδούλου είχε ένα γελοιογραφικό δισέλιδο. Στη φωτογραφία το χριστουγεννιάτικο του 1965.

F 7Μπορεί η έμπνευση να είναι κοινή, στην ίδια εφημερίδα, από δύο διαφορετικούς σκιτσογράφους με διαφορά ενός χρόνου, αλλά αυτό που θέλουν να πουν να είναι διαφορετικό. Επάνω ο ΚΥΡ από την ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ του 1979 και κάτω ο Διογένης Καμένος ένα χρόνο αργότερα με φόντο τον εμπρησμό στο ΜΙΝΙΟΝ και τον Κατράντζο.

F 8

Τριάντα Ένα χρόνια χωρίζουν την πρώτη αριστερά γελοιογραφία από την κάτω. Ο Γιώργος Γκεϊβέλης από το ΤΡΑΣΤ του 1949. Δίπλα ο Ηλίας Σκουλάς από την ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ του 1976 και κάτω ο ΚΥΡ από την ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΊΑ του 1980.

Σχολιαστε το αρθρο

ΔΗΜΟΦΙΛΗ