Παρασκευή 14 Ιανουαρίου 2022

Ο πιλότος που «πολέμησε» για μια ιδέα και τον σκότωσε ο ΙΔΕΑ! – Μια απίστευτη ιστορία που θα πρέπει να μάθουν όλοι οι Έλληνες

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ήταν νέος και φιλόδοξος. Ήταν και πιλότος. Ήθελε να προσφέρει στην πατρίδα ακόμα και τη ζωή του, όχι όμως έτσι. Άλλοι προγραμμάτισαν τη θυσία του, όχι για την πατρίδα, αλλά για μικροκομματικά οφέλη!

Ήταν 7 Απριλίου 1952 όταν ο 23χρονος πιλότος Νίκος Ακριβογιάννης με ένα μονοκινητήριο αεροσκάφος τύπου «Χάρβαρντ» άφηνε την Αθήνα για την Αλβανία. Μέχρι τα σύνορα τον συνόδευσαν με άλλο αεροπλάνο δύο άνθρωποι της CIA. Ο Ντόσλεϊ Κλαρκ κι ο Τομ Καραμπεσίνης, ο ελληνικής καταγωγής σταθμάρχης της αμερικανικής υπηρεσίας πληροφοριών στην Αθήνα.

Όλα θυμίζουν κατασκοπευτική ταινία. Ο Ακριβογιάννης νέος και φιλόδοξος έγραφε σενάρια, ήθελε να γίνει ηθοποιός. Είχε παίξει και στην ταινία «Δύο δρόμοι», παραγωγής του 1949 με πρωταγωνιστή τον Αλέκο Αλεξανδράκη.

f 162
Ο Ακριβογιάννης σε ένα καρέ της ταινίας και κάτω το όνομά του στους τίτλους

Μια γνωριμία όμως του άλλαξε τη ζωή. Ο Ευλάμπιος Κωστίδης του προτείνει να γίνει κατάσκοπος και να προσφέρει τη μέγιστη υπηρεσία στην πατρίδα. Ξέρει ότι το 1948 είχε δώσει εξετάσεις στη Σχολή Ικάρων, αλλά δεν πέρασε. Τον διαβεβαιώνει ότι θα κάνει το όνειρό του πραγματικότητα εάν πει το ναι.

Η συγκατάθεση τον φέρνει στη Σχολή Ικάρων. Λογικά ο Καραμπεσίνης και οι συνεργάτες του δεν γνωρίζουν την αποστολή που θα του αναθέσουν. Ξέρουν όμως ότι έχουν ένα δικό τους άνθρωπο στην Αεροπορία. Και προφανώς δεν είναι ο μόνος.

Το 1952 είναι η στιγμή που θα αναλάβει την πρώτη του μεγάλη αποστολή. Περνά από ειδική εκπαίδευση στη Θεσσαλονίκη από Αμερικανούς.

Το σχέδιο ήταν ήταν να μπει με το αεροπλάνο του στην Αλβανία και να δήλωνε κομμουνιστής. Θα ερχόταν σε επαφή με τους εξόριστους του Δημοκρατικού Στρατού κι από εκεί θα άρχιζε η αποστολή του.

Πράγματι, ο Ακριβογιάννης προσγείωσε το μονοκινητήριο του σε ένα χωράφι στους Αγίους Σαράντα κι έσπευσε να παραδοθεί στις αρχές. Οι Αλβανοί τον έκλεισαν σε στρατόπεδο πολιτικών προσφύγων στη Λούσνα. Εκεί τον ανέκριναν και τον βασάνιζαν καθημερινά. Δεν πίστευαν την ιστορία του. Κι είχαν κάθε λόγο.

Αυτό που δεν ήξερε ο Έλληνας πιλότος ήταν ότι η παραστρατιωτική οργάνωση ΙΔΕΑ από την οποία προήλθαν όλα τα μπουμπούκια της χούντας ήταν ότι οι εντολοδόχοι του δεν ήθελαν ένα κατάσκοπο μεταξύ των Ελλήνων κομμουνιστών, αλλά έναν κομμουνιστή που το έσκασε από την Ελλάδα για την Αλβανία. Δεν ήθελαν έναν ήρωα, αλλά ένα «μαύρο πρόβατο» για να παίξουν τα πολιτικά τους παιχνίδια! Οι Αλβανοί είχαν ειδοποιηθεί έγκαιρα ότι ένας Έλληνας κατάσκοπος θα έφτανε στη χώρα τους.

Στην Ελλάδα, η υπόθεση «βγαίνει στον αέρα». Οι δεξιές εφημερίδες έδωσαν έμφαση στο γεγονός.

F 262
Ο ακροδεξιός «Εθνικός Κήρυκας» δημοσιεύει άρθρο στην πρώτη σελίδα με το οποίο κατηγορεί την κυβέρνηση

F 365

Στο παιχνίδι μπαίνει και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας που κάνει ακόμα χειρότερα τα πράγματα. Απαγορεύει τη δημοσίευση πληροφοριών για την υπόθεση.

F 457

Κάποια στιγμή ο Ακριβογιάννης καταλαβαίνει ότι ματαιοπονεί. Στο στρατόπεδο γνωρίζει ένα παπουτσή από την Κέρκυρα, τον Σπύρο Παγιατάκη, που είχε πάει να βρει τον αδελφό του που είχε περάσει με βάρκα στην Αλβανία. Συμφωνούν να το… σκάσουν στην Ελλάδα. Ένας άλλος κρατούμενος ονόματι Τσώκος καρφώνει το σχέδιό τους. Η αντίστροφη μέτρηση έχει αρχίσει.

Ο Ακριβογιάννης θα εκτελεστεί, σχεδόν, ένα χρόνο μετά την «είσοδό» του στην Αλβανία. Στις 15 Απριλίου 1953. Ο Παγιατάκης , αφού καταδικαστεί αρχικά σε θάνατο κι αργότερα σε 20 χρόνια καταναγκαστικά έργα, θα καταφέρει, με ενέργειες του Ερυθρού Σταυρού, να επιστρέψει στην Ελλάδα το 1961. Αργότερα πήγε μετανάστης στη Γερμανία και σκοτώθηκε σε τροχαίο το 1975. Ο αδελφός του για τον οποίο είχε πάρει τη παράτολμη αυτή απόφαση δεν βρέθηκε ποτέ.

Γιατί όμως οι ελληνικές μυστικές υπηρεσίες και η CIA έστειλαν στην Αλβανία και στο θάνατο ένα νέο παιδί;

Την εποχή εκείνη η Ελλάδα γνώριζε την πρώτη, μεταπολεμικά τουλάχιστον, κεντρώα κυβέρνηση. Ο Νίκος Πλαστήρας ήταν εμβληματική φυσιογνωμία και εκλέχτηκε πρωθυπουργός υποσχόμενος αμνηστία στους κομμουνιστές που γέμιζαν τις φυλακές.

Οι Αμερικανοί που αρχικά είχαν δώσει το «πράσινο φως» για την άνοδο του Πλαστήρα στην εξουσία. Τους συνέφερε να υπάρχει μια λιγότερο δεξιά κυβέρνηση στην Ελλάδα που ουσιαστικά ήταν προτεκτοράτο. Όμως ο πόλεμος στην Κορέα τους έκανε να αλλάξουν τακτική. Ήθελαν συμμάχους πιστούς που θα εκτελούν χωρίς αντιρρήσεις τις εντολές τους. Για να ανατραπεί ο Πλαστήρας έπρεπε να εμφανιστεί – και πάλι – ο κομμουνιστικός κίνδυνος.

Υπήρχαν όμως και οι προσωπικές φιλοδοξίες των «δελφίνων» του Κέντρου.

Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Σοφοκλής Βενιζέλος ήθελε με κάθε τρόπο να διαδεχτεί τον «Μαύρο Καβαλάρη» που δεν ήταν καλά στην υγεία του.

Ο Στρατάρχης Παπάγος, αρχηγός του «Ελληνικού Συναγερμού» θα κέρδιζε τους συντηρητικούς κεντρώους σε περίπτωση κομμουνιστικής απειλής. Αυτός άλλωστε τους είχε συντρίψει στον εμφύλιο που είχε τελειώσει μόλις τρία χρόνια νωρίτερα!

Στην Αεροπορία η μάχη για τα οφίτσια ήταν μεγάλη. Ο αρχηγός της, υποπτέραρχος Μανώλης Κελαϊδής δεν προερχόταν από τη σχολή Ικάρων και σύντομα θα αποστρατευόταν. Θα τον διαδέχονταν κάποιος από την πρώτη τάξη της Σχολής, αυτής του 1931. Τα μέλη του ΙΔΕΑ που προέρχονταν από την Αεροπορία ήταν στη συντριπτική τους πλειοψηφία από άλλες σχολές και δεν ήθελαν αυτή την εξέλιξη.

f 552
Ο αρχηγός ΓΕΑ Μανώλης Κελαϊδής προσπαθούσε να διατηρήσει τη θέση του (αριστερά), ενώ ο ανακριτής Μητσάκος (δεξιά) στη Δίκη των Αεροπόρων χρησιμοποίησε κάθε παράνομο μέσο για να αποσπάσει ομολογίες. Αργότερα έγινε αρχηγός του ΑΤΑΔ

Τα γεγονότα τους… δικαίωσαν. Η δήθεν κομμουνιστική διείσδυση στην Αεροπορία που αποκαλύφθηκε την ίδια περίοδο έγινε αιτία να διατηρηθούν στις θέσεις τους ο Κελαϊδής και οι συνεργάτες του μέχρι το 1955.

Στο εσωτερικό μέτωπο η υπόθεση αξιοποιήθηκε ως μια πρώτης τάξεως ευκαιρία αντικομμουνιστικής προπαγάνδας. Ο Βολιώτης στη καταγωγή Ακριβογιάννης στη Κατοχή είχε πολεμήσει στο πλευρό του ΕΛΑΣ. Παρ’ όλα αυτά είχε καταφέρει να μπει στην Αεροπορία και να το σκάσει με ένα αμερικάνικο αεροπλάνο στην Αλβανία. Να μια καλή ιστορία για την «άλωση» των Ενόπλων Δυνάμεων από τους κομμουνιστές! Φυσικά αποσιωπήθηκε το γεγονός ότι ο πατέρας του ήταν αξιωματικός στη Χωροφυλακή.

Οι Αμερικανοί είχαν ένα λόγο να συνεχίζουν να δίνουν στρατιωτική βοήθεια στην Ελλάδα που την… απειλούσαν πλέον οι ηττημένοι του Εμφυλίου. Απαιτούσαν από τις κυβερνήσεις ο Στρατός να παραμένει εγγυητής του πολιτεύματος και σχετικά ανεξάρτητος από τους πολιτικούς.

Οι Αλβανοί πάλι με την υπόθεση Ακριβογιάννη είχαν μια απόδειξη ότι Έλληνες και Αμερικάνοι τους απειλούν. Η υπόθεση, όπως και στην Ελλάδα, αξιοποιήθηκε για προπαγανδιστικούς λόγους.

Η υπόθεση θα έμενε κρυφή, έτσι όπως σχεδιάστηκε από τον ΙΔΕΑ και τον αμερικανικό παράγοντα, εάν τον Μάρτιο του 1976 ο απόστρατος ταξίαρχος της Αεροπορίας Βλάσσης Δέδες, πρώην Διευθυντής Ασφαλείας πτήσεων ΓΕΑ σε απόρρητο υπόμνημά του αποκαλύπτει όλο το εύρος της συνωμοσίας. Δεν βρήκε ανταπόκριση και το 1983 κυκλοφόρησε το βιβλίο «Η δίκη των αεροπόρων», όπου αναφέρεται και στην υπόθεση Ακριβογιάννη

Υποστηρίζει ότι τον Ακριβογιάννη τον έστειλαν στην Αλβανία οι αξιωματικοί και μέλη του ΙΔΕΑ Πέτρος Μητσάκος και Αντώνης Σκαρμαλιωράκης, ενώ ο υποτιθέμενος καθοδηγητής του πιλότου, ο καθηγητής μαθηματικών Χρήστος Δάδαλης πέθανε στη διάρκεια των ανακρίσεων για τη Δίκη των Αεροπόρων από τα βασανιστήρια στα οποία υποβλήθηκε!

Δεμν συγκινήθηκε κανείς. Ούτε αργότερα όταν ο διδάκτως Ιστορίας του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΑΠΘ κυκλοφόρησε το 2017 το βιβλίο «Νίκος Ακριβογιάννης και η Δίκη των Αεροπόρων» με ντοκουμέντα από τα Αλβανικά αρχεία.

Το αποτέλεσμα είναι ότι ακόμα και σήμερα ο Ακριβογιάννης παραμένει ένας προδότης που το έσκασε από την χώρα του για να πάει στην Αλβανία να βρει τους συντρόφους του, ενώ οι ηθικοί αυτουργοί της δολοφονίας του, όχι μόνο δεν τιμωρήθηκαν αλλά αντίθετα πρωταγωνίστησαν και σε άλλες βρώμικες ιστορίες που φθάνουν μέχρι τη Μεταπολίτευση!

Σχολιαστε το αρθρο

ΔΗΜΟΦΙΛΗ