Παρασκευή 14 Ιανουαρίου 2022

Οι άγνωστες περιπέτειες του Μαυρογιαλούρου – Το θεατρικό έργο, ο Κάρλος Κουν, η σκληρή κριτική και η επερώτηση στη Βουλή

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Του ΑΓΓΕΛΟΥ ΜΕΝΔΡΙΝΟΥ

Η ταινία είναι διαχρονική. Εκατομμύρια άνθρωποι την έχουν παρακολουθήσει είτε στην τηλεόραση, είτε σε DVD. Κι όσοι δεν την έχουν δει – δεν μπορεί – θα έχουν χρησιμοποιήσει κάποια από τις ατάκες της. Στο twitter ειδικά η κεντρική φωτογραφία εμφανίζεται συχνά πυκνά ως απάντηση σε κάποιο… άκυρο σχόλιο.

Το «Yπάρχει και φιλότιμο», των Αλέκου Σακελλάριου και Χρήστου Γιαννακόπουλου ξεπερνά τον χρονικό ορίζοντα της ταινίας. Οι μούντζες του Πανάγου και η διαφθορά των πολιτικών πάει ακόμα πιο πίσω, στα 1950.

F 160

Καλοκαίρι του 1950 το θέατρο Τέχνης του Κάρολου Κουν αναζητούσε ένα δροσερό έργο Το βρήκε στο έργο των Σακελλάριου – Γιαννακόπουλου που λεγόταν «Ανώμαλη προσγείωση». Στο θεατρικό έργο η κόρη του υπουργού δεν οδηγούσε αυτοκίνητο. Αεροπορικά πήγαινε ο υπουργός στην εκλογική του περιφέρεια, αλλά το αεροπλάνο έκανε αναγκαστική προσγείωση σε ένα απόμερο χωριό.

Το έργο ανέβηκε στις 21 Ιουνίου 1950 στο θέατρο Μακέδου και το σκηνοθέτησε ο Κάρολος Κουν. Στο ρόλο του υπουργού και βουλευτή δεν ήταν ο Λάμπρος Κωνσταντάρας, αλλά ο Βασίλης Διαμαντόπουλος. Μαζί του έπαιζαν ο Δ,. Χατζημάρκος, η Ε,. Σώκου, η Τ. Καράλη, ο Μπάμπης Κατσούλης, ο Κ. Μπάκας,ο Στ. Ξενίδης και άλλοι ηθοποιοί.

Το κοινό περνούσε καλά γελώντας με τα τα παθήματα του υπουργού που έκανε κι ίδιος… ανώμαλη προσγείωση στην σκληρή πραγματικότητα των κομματαρχών τύπου Γκρούεζα. Η κριτική όμως δεν συμφωνούσε, ούτε με την ιδέα, ούτε με τη δομή του έργου. Ο Μάριος Πλωρίτης στην «Ελευθερία» θεώρησε το έργο προχειρογραμμένο, ενώ στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο Άγγελος Τερζάκης στο «Βήμα».

F 260

Το θεατρικό έργο μπήκε στο συρτάρι και βγήκε στις αρχές της δεκαετίας του ΄60, τον καιρό της αποστασίας όπου κλονιζόταν η εμπιστοσύνη των πολιτών στους πολιτικούς. Ανέβηκε από το θίασο του Λάμπρου Κωνσταντάρα και παίχτηκε για δύο ολόκληρα χρόνια (1963-65) στα θέατρα «Βεργή» και «Άλφα». Σύμφωνα με τη συνήθεια της εποχής γυρίστηκε και ταινία.

F 364

Ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος έδωσε ρεσιτάλ ερμηνείας. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στις 6 Ιανουαρίου 1966, έκοψε περισσότερα από 300.000 εισιτήρια, αλλά μετά ήρθε η… χούντα. Σιωπηλά αποσύρθηκαν οι λίγες ταινίες που είχαν θέμα τη πολιτική, ακόμα κι αυτές που μιλούσαν για την… σκοτεινή της πλευρά,

F 456

Είναι χαρακτηριστικό ότι η ΥΕΝΕΔ, όταν έκλεισε συμφωνία με τη Finos Film για την μετάδοση από την τηλεόραση των ταινιών της δεν προβλήθηκε. Χρειάστηκε να έρθει η χούντα νο 2, για να μεταδοθεί για πρώτη φορά στην τηλεόραση. Ήταν 6 Απριλίου 1974 κι ενώ το στοκ των ταινιών της εταιρείας είχε σχεδόν εξαντληθεί.

Όμως και στη μεταπολίτευση γνώρισε περιπέτειες. Το 1976 υπήρχε στην ΥΕΝΕΔ μια ζώνη που λεγόταν «Το μεγάλο τηλεοπτικό θέαμα». Προβαλλόταν κάθε Σάββατο βράδυ. Εκεί ο Αλέκος Σακελλάριος ανέβαζε κάθε μήνα ένα από τα παλιά θεατρικά του έργα. Το Σάββατο 13 Μαρτίου προβλήθηκε το «Υπάρχει και φιλότιμο» που ουσιαστικά ήταν η αρχική «Ανώμαλη προσγείωση».

Το εντυπωσιακό είναι ότι πρωταγωνιστούσε ο Λάμπρος Κωνσταντάρας, ενώ μαζί του ήταν μια σειρά εξαιρετικών ηθοποιών, όπως οι Δημήτρης Νικολαΐδης, Ίλυα Λιβικού, Γιώργος Ζαϊφίδης, Μίτση Κωνσταντάρα, Χρήστος Δοξαράς, που έπαιζε και στην κινηματογραφική βερσιόν, Κώστας Παληός, Σπύρος Φασιανός και Χριστίνα Φειδάνη. Δυστυχώς και αυτή η παράσταση, όπως και πολλές άλλες έπεσε θύμα του βίντεο. Επάνω στη μαγνητοταινία «γράφτηκε» κάποιο άλλο πρόγραμμα και χάθηκε για πάντα.

Η έκπληξη ήρθε τις επόμενες μέρες. Τρεις βουλευτές της ΝΔ που ήταν κυβέρνηση, ο Ανδρέας Ανδριανόπουλος, Βασίλης Κοντογιαννόπουλος και Θανάσης Ρέντης κατέθεσαν επερώτηση υποστηρίζοντας μεταξύ άλλων:

«Το έργο αυτό, δημιούργημα της προ του 1967 περιόδου διακωμωδεί τον κοινοβουλευτισμό και τους πολιτικούς και σατιρίζει ένα αναχρονιστικό και σήμερα πρακτικά ανύπαρκτο σύστημα πολιτικής ζωής». Ακόμα γίνεται λόγος για «δημιούργημα» με επιχειρήματα που χρησιμοποίησε και η χούντα!

F 551

Το εντυπωσιακό είναι ότι οι δύο από τους τρεις βουλευτές που κατήγγειλαν το έργο, οι Κοντογιαννόπουλος και Ανδριανόπουλος στη συνέχεια συνεργάστηκαν με το ΠΑΣΟΚ!

Κόντρα την κριτική, αλλά και στις επερωτήσεις ο Μαυρογιαλούρος εξακολουθεί να είναι επίκαιρος, να αρέσει και να καταγγέλλει ένα σύστημα που θέλει κάποιους πολιτικούς να «κληρονομούν» από τους γονείς τους βουλευτικές έδρες (και όχι μόνο…) και να εγγράφουν πολιτικές υποθήκες για τα παιδιά τους…

Σχολιαστε το αρθρο

ΔΗΜΟΦΙΛΗ