Τετάρτη 15 Ιουνίου 2022

Αποκλεισμένα από την εκπαίδευση στην Ελλάδα τα παιδιά πρόσφυγες

Λιγότερο από το 15% των παιδιών που διαμένουν σε προσφυγικούς καταυλισμούς παρακολούθησαν πέρυσι σχολείο., ενώ μόνο 7 παιδιά από τα 2.900 (0,3%) που βρίσκονται στα Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης (ΚΥΤ) κατάφεραν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Αποκλεισμένα από το σχολείο και την εκπαίδευση στην Ελλάδα είναι τα παιδιά πρόσφυγες και αιτούντες άσυλο, όπως υπογραμμίζουν οι οργανώσεις Save the Children και το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες (ΕΣΠ), ενώ προσθέτουν ότι οι περιορισμοί της Covid-19 απέκλεισαν περαιτέρω τα παιδιά πρόσφυγες και μετανάστες από την εκπαίδευση.

Όπως αναφέρει νέα έκθεση των Save the Children και του ΕΣΠ, λιγότερο από το 15% των παιδιών που διαμένουν σε προσφυγικούς καταυλισμούς παρακολούθησαν πέρυσι σχολείο.  Μόνο 7 παιδιά από τα 2.900 (0,3%) που βρίσκονται στα Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης (ΚΥΤ) κατάφεραν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα, την ίδια ώρα που η Ελλάδα έλαβε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε χρηματοδότηση για την εκπαίδευση και πρόσφατα δεσμεύτηκε να παρέχει ευκαιρίες μάθησης σε πάνω από 20.000 παιδιά σχολικής ηλικίας.

Η έλλειψη επαρκούς προσωπικού, η απουσία ρυθμίσεων μεταφοράς και η συχνά αφιλόξενη υποδοχή από τις τοπικές κοινότητες είναι ζητήματα που επιδεινώθηκαν υπό τις συνθήκες του Covid-19, δημιουργώντας ένα επισφαλές τοπίο κατά την έναρξη νέας σχολικής χρονιάς.

Ενώ η εκπαιδευτική κρίση στα ελληνικά νησιά είναι ιδιαίτερα οξεία, τα παιδιά πρόσφυγες στην ηπειρωτική Ελλάδα αντιμετωπίζουν επίσης δυσθεώρητες προκλήσεις στην πρόσβασή τους σε ποιοτική εκπαίδευση.

Οι φορείς της εκπαίδευσης λένε ότι τα παιδιά από το Αφγανιστάν και το Ιράκ είχαν το χαμηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης, με περισσότερο από το ένα τρίτο αυτών να μην έχει πάει ποτέ στο σχολείο.

Ο Χάνι*, εννέα ετών από τη Συρία, που ζει με τους γονείς του και τα τέσσερα μικρότερα αδέλφια του στο Μαυροβούνι της Λέσβου, είπε στη Save the Children «Εδώ στον καταυλισμό, δεν πηγαίνω στο σχολείο, κάτι που είναι κακό. Δεν υπάρχουν σχολεία. Δεν έχει τίποτα … Είναι βρώμικα εδώ και κάθε μέρα υπάρχουν προβλήματα».

Τα μέτρα για τον περιορισμό της εξάπλωσης του Covid-19, ιδιαίτερα οι περιορισμοί στις μετακινήσεις από τους προσφυγικούς καταυλισμούς, επιδείνωσαν την κατάσταση για τα παιδιά που αναζητούν άσυλο. Όταν τα σχολεία έκλεισαν ή όταν ήταν δυνατή μόνο η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, τα παιδιά που βρίσκονταν σε δομές φιλοξενίας προσφύγων και ΚΥΤ κατ’ ουσίαν αποκλείστηκαν πλήρως. Το Wi-Fi ή άλλη πρόσβαση στο διαδίκτυο στις δομές είναι ανεπαρκής και οι μαθητές/τριες δεν είχαν πρόσβαση σε εξοπλισμό όπως tablet, φορητούς υπολογιστές, αλλά ούτε και σε smartphone.

Η έλλειψη εκπαιδευτικού προσωπικού, ο έγκαιρος προγραμματισμός των τάξεων υποδοχής και η έλλειψη μεταφοράς στο σχολείο αποτελούν ζητήματα που παραμένουν άλυτα σε αρκετές περιοχές στη χώρα. Αυτό συμβαίνει παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα τα προηγούμενα χρόνια είχε τη δεύτερη υψηλότερη αναλογία εκπαιδευτικών προς μαθητές/τριες στην ΕΕ, με μόλις 9,2 παιδιά για κάθε εκπαιδευτικό.

Ο senior advocacy Advisor για το Save the Children, Ντάνιελ Γκόρεβαν είπε: «Η Ελλάδα έχει ένα χρόνιο πρόβλημα όταν πρόκειται να στείλει τα παιδιά πρόσφυγες στο σχολείο. Ακόμη και πριν από τον Covid-19, στην πραγματικότητα λιγότερο από το ένα τρίτο των παιδιών προσφύγων και μεταναστών είχαν εγγραφεί και παρακολουθούσαν σχολείο. Η παρούσα ελληνική κυβέρνηση δεν δημοσιεύει καν σχετικά στοιχεία, οπότε το βάθος της κρίσης παραμένει αφανές και δεν αποτελεί επείγουσα προτεραιότητα.

Την υποχρέωση της Ελλάδας να διασφαλίσει την πρόσβαση όλων των παιδιών στην εκπαίδευση επισημαίνει η συντονίστρια της Κοινωνικής Υπηρεσίας του Ελληνικού Συμβουλίου για τους Πρόσφυγες, Βασιλική Κατριβάνου ενώ «παροτρύνει» την ελληνική κυβέρνηση να τηρήσει τις δεσμεύσεις της και να διασφαλίσει το μέλλον αυτών των ευάλωτων παιδιών.

«Η Ελλάδα έχει σαφείς υποχρεώσεις και πρόσβαση σε πόρους, για να διασφαλίσει ότι όλα τα παιδιά στην Ελλάδα μπορούν να πάνε σχολείο. Το γεγονός ότι τόσα πολλά παιδιά δεν είναι  στο σχολείο είναι μια σκόπιμη επιλογή να αγνοηθούν τις ανάγκες και τα δικαιώματα αυτών των παιδιών. Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, παροτρύνουμε την ελληνική κυβέρνηση να τηρήσει τις δεσμεύσεις της και να διασφαλίσει το μέλλον αυτών των ευάλωτων παιδιών», αναφέρει χαρακτηριστικά η κ. Κατριβάνου,

Οι δύο οργανώσεις ζήτησαν επείγουσα δράση από την ελληνική κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή Ένωση για την αντιμετώπιση του συγκλονιστικά χαμηλού αριθμού παιδιών προσφύγων που φοιτούν στο σχολείο.

Η Save the Children και το ΕΣΠ καλούν την ελληνική κυβέρνηση να δώσει οδηγίες σε όλους τους εμπλεκόμενους, συμπεριλαμβανομένων των Περιφερειακών Διευθύνσεων, των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και των Διοικήσεων των σχολείων περιγράφοντας με σαφήνεια την υποχρέωσή τους να εγγράφουν και να διευκολύνουν τη σχολική φοίτηση όλων των παιδιών που ζουν στην Ελλάδα, ανεξάρτητα από το νομικό τους καθεστώς. Καλούν επίσης την ΕΕ να παρακολουθεί την πραγματική πρόσβαση των παιδιών προσφύγων, μεταναστών και αιτούντων άσυλο στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

 *Το όνομα άλλαξε για την προστασία της ταυτότητας του παιδιού

Σχολιαστε το αρθρο

ΔΗΜΟΦΙΛΗ