Παρασκευή 3 Δεκεμβρίου 2021

Έτσι αδειάζουν λογαριασμούς οι απατεώνες – Τα τέσσερα στάδια της εξαπάτησης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου επιχειρούν με κάθε διαθέσιμη τεχνολογία με σκοπό να αυξήσουν τις πιθανότητες να παρασύρουν περισσότερο κόσμο στις ηλεκτρονικές ενέδρες τους.

Έρευνα-Ρεπορτάζ: Μάνος Μεϊμαράκης

Η πρώτη παγίδα στην οποία έχουν πέσει οι περισσότεροι από όσους έχουν εξαπατηθεί έχει με τη μορφή ενός sms ή ενός e-mail με ένδειξη κατεπείγοντος, δήθεν από την τράπεζά τους.

Η δεύτερη παγίδα είναι στημένη στην μπάρα του προγράμματος περιήγησης, όπου εμφανίζεται η ηλεκτρονική διεύθυνση των ιστοσελίδων. Ενα σημείο το οποίο ελάχιστοι παρατηρούν, ιδιαιτέρως αν έχουν πεισθεί ότι έχουν επισκεφθεί τη γνήσια σελίδα της τράπεζάς τους μετά το κλικ στο πλαστό sms ή το «κατεπείγον» e-mail στα εισερχόμενά τους.

Οι ανυποψίαστοι χρήστες που έχουν εκτεθεί σε τέτοιου είδους απάτες, και φυσικά το πλήρωσαν πολύ ακριβά, δεν κατάφεραν να αποφύγουν την πιο μοιραία, την τρίτη παγίδα. Ολες οι πλαστές ιστοσελίδες τραπεζών είναι απολύτως όμοιες με τις γνήσιες, καθώς οι απατεώνες τις έχουν πλαστογραφήσει σχεδόν τέλεια.

Αν ακόμα κάποιος δεν έχει παρατηρήσει βασικές λεπτομέρειες και παραμένει ανυποψίαστος, σε μερικά λεπτά θα έχει παραδώσει τα κλειδιά του τραπεζικού του λογαριασμού σε έναν εγκληματία του κυβερνοχώρου.

Πληκτρολογώντας το όνομα χρήστη και τον κωδικό πρόσβασης και πατώντας «Αποστολή», μια εντολή στον κώδικα της ηλεκτρονικής φόρμας υποβολής στοιχείων αρπάζει τα δεδομένα και τα καταχωρεί σε βάση δεδομένων, την οποία ελέγχουν οι απατεώνες.

Όσο ο ανυποψίαστος χρήστης περιμένει να μπει στον λογαριασμό του, αγνοεί ότι ένα script στην πλαστή ιστοσελίδα προκαλεί σκόπιμη καθυστέρηση αρκετών λεπτών, ενώ ταυτόχρονα οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου συνδέονται ακαριαία στη γνήσια ιστοσελίδα της τράπεζάς του με τα στοιχεία εισόδου τα οποία δευτερόλεπτα πριν τους αποκάλυψε.

Οι απατεώνες αν μπορούν να αδειάσουν κυριολεκτικά έναν λογαριασμό δεν θα διστάσουν, θα το κάνουν.

διαπιστευτήρια

Αρχίζει να απασχολεί πολύ σοβαρά πλέον το κατά πόσο οι χρήστες δικαιούνται επιστροφή χρημάτων από την τράπεζά τους, δοθέντος ότι εξαπατήθηκαν με δική τους υπαιτιότητα, καθώς ο λογαριασμός τους δεν έχει παραβιασθεί με επίθεση στα υπολογιστικά συστήματα της τράπεζας. Η μόνη παραβίαση η οποία έχει συντελεσθεί είναι η παραβίαση της αντίληψης των χρηστών ότι βρίσκονται μπροστά στην αληθινή σελίδα του τραπεζικού τους λογαριασμού.

Ουσιαστικά αυτοί που έχουν εμπνευστεί τέτοιου είδους ηλεκτρονικές απάτες καταφέρνουν να παρακάμψουν τα πιο εξελιγμένα μέτρα ασφαλείας ηλεκτρονικών συναλλαγών με ένα πανίσχυρο όπλο, την αφέλεια των χρηστών.

Τα θύματα τέτοιων εξαπατήσεων αναρωτιούνται συχνά. Μα, πού με βρήκαν; Η απάντηση είναι απλή. Οι απάτες αυτές είναι τυφλές. Οι δράστες συγκεντρώνουν αριθμούς τηλεφώνων και e-mails από κάθε διαθέσιμη ανοιχτή και κλειστή πηγή και στη συνέχεια μέσω εφαρμογών στέλνουν μαζικά sms και e-mails.

Οι πλαστές σελίδες φιλοξενούνται σε πολλούς διαφορετικούς servers του εξωτερικού, εμφανίζονται σε περισσότερα από ένα domain names και συχνά δανείζονται κώδικα ο οποίος είναι ενσωματωμένος σε script directories σε επίσης πολλούς διαφορετικούς servers ανά τον κόσμο. Αυτό γίνεται σκόπιμα, ώστε να καθυστερούν οι έρευνες εντοπισμού τους.

Ασφαλώς, όταν εντοπιστούν τέτοιες σελίδες, οι Αρχές μπορούν να αποκλείσουν στο κοινό μιας χώρας την πρόσβαση σε αυτές. Όμως μέχρι να καταγγελθούν από τα θύματα και να διαπιστωθεί ότι πράγματι είναι πλαστές χάνεται πολύτιμος χρόνος για τις ειδικές υπηρεσίες δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήματος να τις καταπολεμήσουν. Γι’ αυτό και έχει τεράστια σημασία να καταγγέλλονται αμέσως σελίδες και μηνύματα με ύποπτο περιεχόμενο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εμπνευστές τέτοιων επιθέσεων θα κάνουν ό,τι χρειαστεί προκειμένου να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των χρηστών μέχρι να αποκτήσουν πρόσβαση στους υπολογιστές τους, να κλέψουν δεδομένα, να κλέψουν χρήματα ή να διαδώσουν κακόβουλο λογισμικό. Οι απατεώνες βασίζονται στην αφέλεια των θυμάτων τους.

παπακώστας

7 + 1 συμβουλές από τον διευθυντή της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος

«Να είμαστε όλοι πολύ προσεκτικοί και υποψιασμένοι όταν βρίσκουμε τέτοιου είδους μηνύματα στα εισερχόμενά μας» τονίζει ο Διευθυντής της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, Αστυνομικός Διευθυντής, κ. βασίλειος Παπακώστας και συνεχίζει:

«Προτρέπουμε συνεχώς τους πολίτες να ελέγχουν με συγκεκριμένο τρόπο τα ψευδή μηνύματα, για να ελαχιστοποιήσουν τους κινδύνους και να μην εκθέτουν τα δεδομένα τους, πριν να είναι πολύ αργά.

Ειδικότερα μπορούμε να πούμε τα εξής:

  1. Διατηρείτε το λογισμικό των συσκευών σας ενημερωμένο, συμπεριλαμβανομένου του φυλλομετρητή ιστοσελίδων (browser), του αντιιικού προγράμματος (antivirus) και του λειτουργικού συστήματος.
  2. Κανένας φορέας ή τραπεζικό ίδρυμα δεν θα σας ζητήσει να επιβεβαιώσετε τα στοιχεία σας διαδικτυακά. Επομένως, μην απαντάτε σε μηνύματα (e-mail ή sms) που σας ζητούν τον κωδικό PIN ή τον κωδικό πρόσβασης (password) στον τραπεζικό σας λογαριασμό ή οποιαδήποτε άλλα εξατομικευμένα διαπιστευτήρια ασφαλείας (π.χ. e-banking user name).
  3. Μη βιάζεστε να καταχωρίσετε τα στοιχεία σας. Αφιερώστε χρόνο και πραγματοποιήστε τους απαραίτητους ελέγχους πριν απαντήσετε.
  4. Μην κάνετε «κλικ» σε ηλεκτρονικούς συνδέσμους (links), συνημμένα αρχεία ή εικόνες που λαμβάνετε με μηνύματα κειμένου (sms) ή e-mail, δίχως να έχετε επαληθεύσει τον αποστολέα.
  5. Ελέγξτε προσεκτικά το μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή sms. Συγκρίνετε τη διεύθυνση και τα στοιχεία αποστολής με τα προηγούμενα πραγματικά μηνύματα από την τράπεζα συνεργασίας σας. Ελέγξτε για ορθογραφικά λάθη και λάθη γραμματικής ή σύνταξης.
  6. Μην απαντάτε γενικότερα σε ύποπτα μηνύματα, αντίθετα προωθήστε τα στην τράπεζα συνεργασίας σας, πληκτρολογώντας την ηλεκτρονική της διεύθυνση μόνοι σας.
  7. Εάν νομίζετε ότι ενδέχεται να έχετε απαντήσει σε ένα απατηλό μήνυμα και παρείχατε τα στοιχεία των τραπεζικών σας λογαριασμών, επικοινωνήστε αμέσως με την τράπεζα συνεργασίας σας.
  8. Καταγγείλτε τυχόν απόπειρα ή εξαπάτησή σας στις διωκτικές Αρχές».

Σχολιαστε το αρθρο

ΔΗΜΟΦΙΛΗ