Κυριακή 28 Νοεμβρίου 2021

«Βάρδιες θανάτου» και καθεστώς αποικιοκρατίας στα λιμάνια των κόκκινων καπιταλιστών της Cosco

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΤΩΡΑ

Από τη Σαγκάη στην Αμβέρσα και από την Αφρική ως τη Λατινική Αμερική η κινεζική εταιρεία απλώνεται σαν τσουνάμι και απαιτεί ψυχές στο βωμό της έντασης εργασίας

Του Γιώργου Ι. Αλλαμανή

‘Ηταν ζήτημα χρόνου να γίνει νέο εργατικό ατύχημα στο «καμάρι» της νεοφιλελεύθερης αποικιοκρατικής παρουσίας της κινεζικής Cosco στο λιμάνι του Πειραιά.

Στις 25 Οκτωβρίου ο 46χρονος εργάτης Δημήτρης Δαγκλής εγκλωβίστηκε στις ράγες που κινούνται οι γερανογέφυρες, με αποτέλεσμα να περάσει από πάνω του η γερανογέφυρα και να τον κόψει στη μέση.

Λίγες μέρες πριν ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης «χαιρέτισε» την αγορά του 18% του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς από τον δημόσιο κινεζικό Κολοσσό έναντι 88 εκατομμυρίων ευρώ. «Οι επενδυτές γνωρίζουν πλέον και αναγνωρίζουν ότι η Ελλάδα τους αντιμετωπίζει δίκαια και υπεύθυνα» είπε.

01 2

Αυτοί που δεν αντιμετωπίζονται δίκαια και υπεύθυνα είναι οι Δαγκλήδες που αναγκάζονται να δουλέψουν για το μεροκάματο του τρόμου. Για τον θάνατο του Δαγκλή δεν φταίει η κακιά στιγμή. Φταίει η αδιανόητη αύξηση της έντασης εργασίας που σημειώνεται τους τελευταίους μήνες, σαλπάρει από τα μεγάλα λιμάνια της Κίνας και ξεσπάει σαν αόρατο τσουνάμι στον Πειραιά.

Καθώς η διεθνής οικονομία παίρνει ξανά μπροστά μετά την μερική αντιμετώπιση της πανδημίας του covid-19 η αλυσίδα εφοδιασμού του πλανήτη με αγαθά made in PRC έχει πάρει φωτιά.

100 νεκροί στα λιμάνια

Το δίκτυο των λιμανιών όπου η Κίνα έχει αγοράσει μετοχές και κάνει προνομιακά εξαγωγές απλώνεται απ’ την Κωνσταντινούπολη ως την Καζαμπλάνκα και απ’ την Αμβέρσα ως το Πορτ Σάιντ – για να μείνουμε στην γεωπολιτική μας περιοχή και να μην πάμε στη Λατινική Αμέρική ή τον Ειρηνικό.

Τα εργατικά ατυχήματα τα τελευταία χρόνια είναι σχεδόν καθημερινά, τα θανατηφόρα ξεπερνούν τα 100 σ’ αυτό το τμήμα της «Πρωτοβουλίας Μιας Ζώνης και Ενός Δρόμου» («Belt and Road Initiative») η οποία εξαπλώνεται σε πάνω από 70 χώρες. Ο κινεζικός δράκος ξεφορτώνει εκατομμύρια κοντέινερ γρήγορα, με φτηνό εργατικό κόστος και με περιορισμένα, εκ του αποτελέσματος, μέτρα ασφαλείας.

02 2
Από το Ρότερνταμ μέχρι το Πορτ Σάιντ. Δίκτυο λιμανιών όπου η Κίνα συμμετέχει ως μέτοχος

Μήνες τώρα, πολλά φορτηγά της Cosco καταπλέουν στον Πειραιά με καθυστέρηση. Ο όγκος των φορτίων είναι τεράστιος, τα κινεζικά λιμάνια δουλεύουν φουλ αλλά μόλις που προλαβαίνουν τη ζήτηση, δεκάδες πλοία συνωστίζονται αρόδου έξω από τις προβλήτες της Νέας Υόρκης ή του Λος ‘Αντζελες για οκτώ έως 10 μέρες.

Εντατικοποίηση της εργασίας

Όχι όμως στον Πειραιά. Εκεί οι καθυστερήσεις δεν ξεπερνούν τις 48 ώρες. Γιατί; Γιατί οι Κινέζοι εργοδότες και οι ντόπιοι υπεργολάβοι, με τις ευλογίες της ελληνικής κυβέρνησης, βάζουν τους εργαζόμενους να δουλεύουν έως και 16 ώρες την ημέρα, σε υποστελεχωμένες ομάδες των τεσσάρων ατόμων, με «κόντρα βάρδιες», δηλαδή να γυρίζεις κουρέλι τα ξημερώματα σπίτι σου για να ξαναπιάσεις δουλειά το μεσημέρι. Σε μια τέτοια «κόντρα βάρδια» ξεψύχησε ο Δημήτρης Δαγκλής.

Μόνο για το τετράμηνο Σεπτέμβριος-Δεκέμβριος 2021 η μητρική εταιρεία Cosco Shipping Holdings προβλέπει διεθνώς καθαρά κέρδη ύψους 4,73 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ενας Πακτωλός γεμίζει τις τσέπες των κόκκινων καπιταλιστών λιώνοντας στη δουλειά εκατομμύρια εργαζόμενους.

04 2
Εξουθενωμένες εργάτριες κάνουν «διάλειμμα» σε εργοστάσιο που κατασκευάζει κουκλάκια για την Disney στην κινεζική πόλη Χεϊγουάν

Το πρόβλημα ξεκινάει από τα εργοστάσια-κολαστήρια στην ηπειρωτική Κίνα όπου ο ανεξάρτητος συνδικαλισμός απαγορεύεται, βασιλεύουν τα σκυμμένα κεφάλια και οι τοπικοί μάνατζερ απολύουν με «αποζημίωση» τα μεροκάματα μιας βδομάδας.

Τώρα που πλησιάζουν τα Χριστούγεννα, ας έχουμε στο μυαλό μας ότι πίσω από κάθε αρμαθιά με φωτάκια, πίσω από κάθε στολίδι δέντρου ή φτηνό παιδικό παιχνίδι, Κινέζοι προλετάριοι της κατ’ όνομα κομμουνιστικής Κίνας δουλεύουν για 1,75 ευρώ την ώρα. Εξι ή και επτά μέρες την εβδομάδα, με υποχρεωτικές υπερωρίες έως και 175 ώρες τον μήνα, προκλητικά πάνω από τις «νόμιμες» 36 ώρες που ορίζει στα χαρτιά η νομοθεσία. Με διπλοβάρδιες, προβληματικές υπηρεσίες περίθαλψης και ασφάλειας, περιορισμένη δυνατότητα μετακίνησης.

Τα προϊόντα των χεριών τους μπαίνουν στα container και ξανοίγονται στους ωκεανούς. Ο ημερήσιος τζίρος του εμπορίου ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Ενωση και την Κίνα είναι – κρατηθείτε -, 1 δισεκατομμύριο ευρώ. Κάθε μέρα. Και διεξάγεται κυρίως δια θαλάσσης.

Ανευ όρων παράδοση

Προς δόξαν των ελληνικών κυβερνήσεων που το 2008 υποδέχτηκαν τα κινεζικά κεφάλαια εν χορδαίς και οργάνοις, απ’ όλα τα λιμάνια της Μεσογείου και των ευρωπαϊκών ακτών του Ατλαντικού όπου δραστηριοποιείται η Cosco σε ένα – μόνο – λιμάνι κατέχει το 100% των μετοχών στις προβλήτες διακίνησης container: στον Πειραιά.

Με εξαίρεση άλλα δύο λιμάνια, στην Μρπιζ του Βελγίου και στη Βαλένθια της Ισπανίας, τα αντίστοιχα ποσοστά είναι όλα κάτω του 50% (δες πίνακα). ‘Άλλο η συνεργασία, άλλο η άνευ όρων παράδοση.

03 2

Πακέτο από την Κίνα ήρθε η αντεργατική αντίληψη που έκοψε τον άτυχο λιμενεργάτη στα δύο. Οι περισσότεροι από τους 2.200 εργαζόμενους στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά δουλεύουν για έξι εργολαβικές εταιρίες. Μαζεύουν μεροκάματα περίπου τις μισές μέρες του μήνα. Συνήθως τα μηνιαία έσοδά τους είναι λίγο πάνω από τον βασικό μισθό. Η απαίτηση για Συλλογική Σύμβαση Εργασίας είναι εξίσου λογική με την απαίτηση για ασφαλή εργασία.

20191111155619 img 96111573490269
Ξενάγηση του Προέδρου της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, Σι Τζινπίνγκ, και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στις εγκαταστάσεις της COSCO στο Νέο Ικόνιο Περάματος (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά –
Nikos Libertas / SOOC

Ανεξάρτητο συνδικάτο στη Λαϊκή Κίνα δημιουργήθηκε μία φορά, την ‘Ανοιξη του 1989. ‘Ηταν η βραχύβια «Αυτόνομη Ομοσπονδία Εργαζομένων του Πεκίνου». Τα άρματα μάχης που αιματοκύλισαν την ειρηνική εξέγερση στην Πλατεία Τιενανμέν στις 4 Ιουνίου της ίδιας – πλανητικά ιστορικής – χρονιάς, ισοπέδωσαν και το όνειρο για ανεξάρτητο συνδικαλισμό.

Τί απέμεινε; Ο πατερούλης πρόεδρος Σι Τζινπίγκ, ο νυν CEO των κόκκινων καπιταλιστών, που το 2013 απηύθυνε έκκληση στην «Πανκινεζική Ομοσπονδία Εργατικών Ενώσεων», την καθεστωτική ΓΣΕΕ, «να καταβάλλει περισσότερη προσπάθεια ώστε οι χαμηλόμισθοι εργάτες να υλοποιήσουν το δικό τους Κινεζικό Όνειρο».

Το μήνυμά του δεν έφτασε στα ντοκ της Σανγκάης. Πόσο μάλλον στο Πόρτο Λεόνε.

Σχολιαστε το αρθρο

ΔΗΜΟΦΙΛΗ