Κυριακή 25 Ιουλίου 2021
MENU

Τους φτύνουν κι αυτοί κάνουν ότι βρέχει…

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΤΩΡΑ

του Γιάννη Α. Μυλόπουλου

Η δημοσκόπηση της ING για την εφημερίδα Μακεδονία την περασμένη Κυριακή, η οποία ερευνούσε την κοινωνική αποδοχή των κυβερνητικών επιλογών στην υπόθεση του Μετρό  και των Αρχαίων της Θεσσαλονίκης, έβγαλε ειδήσεις.

Με πρώτη αυτή που αφορά στο εύρημα ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Θεσσαλονικέων και συγκεκριμένα το 71%, αναγνωρίζουν ότι το Μετρό είναι το σημαντικότερο έργο για την πόλη και ζητούν την ολοκλήρωσή του.

Αξίζει τον κόπο να υπενθυμιστεί ότι οι 12 από τους 13 σταθμούς της βασικής γραμμής του έργου, καθώς και οι άλλοι 5 της γραμμής Καλαμαριάς, θα μπορούσαν σήμερα να έχουν ήδη δοθεί σε πλήρη λειτουργία, αν ολοκληρώνονταν ο σχεδιασμός που ακολουθούνταν από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Σύμφωνα με τον οποίο ο σταθμός Βενιζέλου κατασκευάζονταν με τα αρχαία αμετακίνητα στη θέση τους.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη άλλαξε αμέσως μετά τις εκλογές του 2019 το σχεδιασμό αυτόν, προκειμένου να εφαρμόσει τη λύση της κατασκευής του σταθμού με τεμαχισμό και απόσπαση των αρχαίων. Ο πρωθυπουργός είχε δικαιολογήσει αυτή την καταστροφική, όπως αποδεικνύεται σήμερα για την πρόοδο του έργου επιλογή, ισχυριζόμενος ότι είναι πιο σύντομη και πιο φτηνή από εκείνη της κατά χώρα παραμονής των αρχαιοτήτων. Για την οποία υποστήριξε, χωρίς καμία επιστημονική ή τεχνική τεκμηρίωση, ότι δεν οδηγούσε πουθενά, αποκαλώντας την «μη λύση».

Επί δύο χρόνια τα έργα παρέμειναν σταματημένα και όλη η προσπάθεια των κυβερνώντων και διοικούντων την Αττικό Μετρό ήταν επικεντρωμένη στην απαξίωση, την αποδόμηση και την αποξήλωση του έργου που είχε κατασκευαστεί τα προηγούμενα χρόνια.

Με μόνο κερδισμένο τον εργολάβο, ο οποίος εισέπραξε από την Αττικό Μετρό, ως αποτέλεσμα της καθυστέρησης που η ίδια η κυβέρνηση προκάλεσε, 19,5 εκατομμύρια ευρώ σε αποζημιώσεις, μόνο για τον πρώτο χρόνο της αδράνειας και της στασιμότητας του έργου.

Στις προτεραιότητες της κυβέρνησης Μητσοτάκη τα δύο πρώτα χρόνια βρίσκονται κρυμμένα και τα κίνητρα της αλλαγής σχεδιασμού. Μικροκομματικά συμφέροντα με τη μορφή ενός ιδιότυπου πολιτικού ρεβανσισμού, προκειμένου να απαξιωθεί το έργο που έγινε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, σε συνδυασμό με την εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων, ολοκληρώνουν τη μεγάλη εικόνα του κυβερνητικού σχεδιασμού για το μεγαλύτερο κοινωφελές έργο υποδομής που έγινε ποτέ στη Θεσσαλονίκη.

Η δεύτερη είδηση ήρθε από την απάντηση στην ερώτηση ποια από τις δύο λύσεις για το σταθμό Βενιζέλου βρίσκει σύμφωνους τους πολίτες. Στην οποία το 62% των Θεσσαλονικέων, κοντά 2 στους 3 δηλαδή πολίτες, απάντησε ότι συμφωνεί με τη λύση της παραμονής των αρχαίων στο σταθμό Βενιζέλου.

Μπορεί να φαίνεται σαν τραγική ειρωνεία, αλλά την προηγούμενη ακριβώς ημέρα από τη δημοσιοποίηση της έρευνας, το Σάββατο 17/7, ο υπουργός υποδομών Κώστας Καραμανλής επαίρονταν στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ ότι τις κυβερνητικές επιλογές για το Μετρό και τα Αρχαία της Θεσσαλονίκης τις επικροτεί το σύνολο των πολιτών και των φορέων της πόλης.

Εκείνο όμως που αποτελεί την ακόμη μεγαλύτερη είδηση, είναι το γεγονός ότι το ποσοστό των Θεσσαλονικέων που υποστήριζε τη λύση της παραμονής των αρχαίων στη θέση τους, αμέσως μετά τις εκλογές του 2019, ήταν μόλις 38%. Που σημαίνει ότι η κυβερνητική επιλογή της απόσπασης των αρχαιοτήτων είχε, πράγματι, κερδίσει τότε την κοινή γνώμη.

Όμως η αδράνεια και η στασιμότητα των έργων επί δύο χρόνια, σε σύγκριση με τον κατασκευαστικό οργασμό το διάστημα 2016 – 2019, οπότε το έργο προχώρησε από το 33% στο 75% της ολοκλήρωσής του, σε συνδυασμό με τη διαστρέβλωση της αλήθειας στην οποία επιδόθηκαν οι αρμόδιοι, αλλά και με τη διάψευση των υποσχέσεων για λειτουργία ολόκληρου του έργου τον Απρίλιο του 2023, με δεδομένο ότι η υπουργός πολιτισμού αποκάλυψε πρόσφατα ότι η ολοκλήρωσή του πήρε παράταση για το 2025 κι ακόμη ο χορός των εκατομμυρίων ευρώ δημόσιου χρήματος που εισέρρευσαν στα εργολαβικά ταμεία σε μια δύσκολη οικονομικά εποχή, εξ αιτίας των καθυστερήσεων που προκάλεσε η αλλαγή του σχεδιασμού, έπεισαν τους Θεσσαλονικείς να αλλάξουν γνώμη.

Σήμερα έχει πια αποδειχθεί ότι η λύση που ακολουθούνταν επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, της κατασκευής δηλαδή του σταθμού Βενιζέλου με τα αρχαία κατά χώρα, ήταν και συντομότερης διάρκειας, αλλά και μικρότερου κόστους. Και βέβαια προστάτευε έναν σπάνιας αυθεντικότητας και ακεραιότητας αρχαιολογικό θησαυρό, την αξία του οποίου έχουν εξάρει εκατοντάδες διεθνείς οργανισμοί, φορείς πολιτισμού και μεμονωμένοι επιστήμονες από όλον τον κόσμο.

Εκείνο που έχει ίσως το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, είναι η εξήγηση που έδωσε ο σημερινός πρόεδρος της Αττικό Μετρό για την απώλεια της κοινωνικής στήριξης των επιλογών της κυβέρνησής του. Ο οποίος ούτε λίγο ούτε πολύ, σε μια έξαρση αλαζονείας και θράσους, κατηγόρησε τους πολίτες για άγνοια, υποστηρίζοντας ότι τα έργα τα κατασκευάζουν οι ειδήμονες και οι επιστήμονες και όχι η κοινή γνώμη που είναι αδαής.

Αποκρύπτοντας βέβαια την αλήθεια, ότι την άποψη της κυβέρνησης ότι η λύση της παραμονής των αρχαίων στη θέση τους είναι «μη λύση», μια αντιεπιστημονική άποψη την οποία προσπάθησαν με απίστευτα ψέματα να στηρίξουν, τα οποία όλα αποδομήθηκαν ένα προς ένα από τους ειδικούς επιστήμονες, δεν βρέθηκε ούτε ένας ειδικός να την υποστηρίξει, καταθέτοντας υπέρ της.

Σε αντίθεση με την άποψη της άλλης πλευράς, την άποψη δηλαδή ότι η τεχνική λύση της παραμονής των αρχαίων κατά χώρα είναι διεθνώς γνωστή, επιστημονικά άρτια και τεχνικά εφικτή, την υποστήριξε το σύνολο της επιστημονικής κοινότητας, μελετητές πολιτικοί μηχανικοί με ειδικότητα στα υπόγεια έργα, μελετητές έργων προστασίας μνημείων, καθώς και οι καθ’ ύλην αρμόδιοι για το επιστημονικό αντικείμενο καθηγητές Γεωτεχνικής Μηχανικής του ΕΜΠ και του ΑΠΘ. Οι οποίοι με τεχνικές εκθέσεις τους τεκμηρίωσαν ότι η λύση αυτή έχει εφαρμοστεί σε πολλά υπόγεια έργα, μεταξύ των οποίων και στην κατασκευή του σταθμού Μοναστηράκι του Μετρό της Αθήνας.

Άλλη μια τραγική ειρωνεία λοιπόν, να επικαλείται την επιστημονική αλήθεια για να δικαιολογήσει την αντίθεση της κοινής γνώμης με τις κυβερνητικές επιλογές κάποιος που διορίστηκε στη θέση του χωρίς επιστημονικά διαπιστευτήρια, τους ισχυρισμούς του οποίου τους απορρίπτει το σύνολο της επιστημονικής κοινότητας.

Είναι φανερό ότι η αλλαγή στάσης των πολιτών στην υπόθεση του Μετρό και των Αρχαίων της Θεσσαλονίκης έχει τεράστια σημασία. Γιατί είναι μια μεγάλη απόδειξη της πολιτικής αποτυχίας της κυβέρνησης και της προσωπικής αποτυχίας όσων επωμίστηκαν το βάρος να αποδείξουν, διαστρεβλώνοντας την αλήθεια, ότι όλοι εμείς είμαστε… ελέφαντες.

Αλλά αυτά δεν φαίνεται να τους πτοούν. Όπως και στην υπόθεση του ψευδούς πόθεν έσχες του πρωθυπουργού τους φτύνουν κι αυτοί κάνουν ότι βρέχει…

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Βαρύ λογαριασμό καλείται να πληρώσει η Γερμανία για τη «βιβλική καταστροφή»

Ιστορικής κλίμακας καταστροφές στην Δυτική Γερμανία 1,3 δις ευρώ θα κοστίσει στην Γερμανία, με ένα πρώτο υπολογισμό, η βιβλική καταστροφή...

Δεν πείθουν οι εξηγήσεις της ΕΡΤ

Χθες το βράδυ ο προϊστάμενος του αθλητικού τμήματος της ΕΡΤ έδωσε εξηγήσεις για τη μη ζωντανή μετάδοση της προσπάθειας...

Αλ. Τσίπρας: Ως κυβέρνηση θα καταργήσουμε την ελάχιστη βάση εισαγωγής

Στην κατάργηση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής αλλά και την δυνατότητα να καταθέσουν μηχανογραφικό δελτίο με τους φετινούς βαθμούς όσοι...